Държавата създава паралелна централна власт по общини
Общините управляват 24% от местните приходи и около 40% от разходите, съобщи председателят на УС на Националното сдружение на общините
/НСОРБ/ Красимир Мирев. В страните от Евросъюза местната власт управлява около 60% от финансовите потоци на страната, уточни той. Възможностите да се приложи на практика финансовата децентрализация
в управлението на страната обсъдиха вчера представители на правителството, депутати, кметове и представители на обществените организации.
Националното сдружение на общините поиска единствено да се даде възможност на общините сами да определят данъците и таксите за населението. Това е възможно да стане само с промени в конституцията,
коментираха участниците в дискусията. Според Красимир Мирев няма община, която да наложи непосилни данъци на гражданите си. Изпълнителният директор на НСОРБ Гинка Чавдарова съобщи, че на всеки 100
лв. данъци и такси, събирани от общините, едва 11 лв. остават за тях. Под формата на трансфер се връщат 7 лв., а 4 лв. остават в органите, от които са ги взели. Тя уточни, че нивото на развитие на
местното самоуправление в Евросъюза се изчислява по относителния дял на общинския сектор спрямо БВП на страната. От 1993 г. досега той е спаднал от 12 на 5%, коментира Гинка Чавдарова.
В страната няма реално местно самоуправление, беше категоричен народният представител от ОДС Христо Кирчев. Кметовете нямат почти никакви правомощия и ако общинският съвет не им даде право да
реализират сделка или проект, нищо не може да направят сами. Красимир Мирев уточни, че паралелно с процесите за утвърждаване на финансовата децентрализация се наблюдава утвърждаване на централната
власт долу по места към общините, която масово започва да покрива местното самоуправление. Представителите на общините съобщиха, че каквото и да е второто ниво на самоуправление, което ще се
създаде, то трябва да е избираемо, а не да се назначава от централната власт.
ЗАКОНОДАТЕЛЯТ
Народният представител от ОДС Екатерина Михайлова, член на временната комисия за промяна в конституцията, каза, че промените в основния закон на страната, от който зависи финансовата
децентрализация, не са предмет на работата на тази комисия. Според Михайлова в частта за местното самоуправление има много смущаващи текстове, които регламентират работата на областните управители
и техните правомощия. Проблемът е, че те се назначават от централната власт и конституцията им дава възможност да упражняват контрол върху актовете на местното самоуправление, коментира тя.
Екатерина Михайлова уточни, че е задължително да се направят промените, защото предлаганият план - общините да изпратят в Народното събрание бюджетите си, които народните представители да
одобряват, е абсолютно невъзможен.