Правителството одобри на редовното си заседание два от най-спорните и тежки транспортни законопроекта - закона за гражданското въздухоплаване и закона за пътищата.
Правителството одобри на редовното си заседание два от най-спорните и тежки транспортни законопроекта - закона за гражданското въздухоплаване и закона за пътищата. Очакванията са, че и двата законопроекта ще бъдат сериозно атакувани в пленарната зала както от опозицията, така и от депутати на НДСВ.
Чрез промените в сега действащата нормативна уредба в областта на гражданското въздухоплаване у нас се дава възможност летищата да се отдават на концесия. Според вицепремиера и министър на
транспорта и съобщенията Николай Василев процедурите за концесионирането на двете черноморски летища Варна и Бургас ще започнат веднага след като законът мине на второ четене в пленарната зала. Той
обосновава нуждата от промяната на статуквото с изискванията на европейските директиви - на територията на летище, което обслужва над 2 млн. пътници годишно или има товарооборот над 50 хил. тона,
да работят най-малко два лицензирани летищни оператора.
Към днешна дата тази цифра не е достигната от нито едно българско летище, но с темповете, с които нараства пътникопотокът във Варна и Бургас, се очаква скоро там да се достигнат тези
стойности.
Най-сериозно атакуваният текст в системата на концесионирането, предвидена в законопроекта, е възможността концесионерът да събира държавните летищни такси. От транспортното ведомство уточниха, че
в закона само се посочва такава възможност, а каква сума от държавните такси ще прибира концесионерът и каква точно ще остава в държавата, ще определи МС с решението си за даване на концесията.
Чрез втория одобрен от правителството законопроект се въвежда нова система за платено преминаване през републиканската мрежа - винетната система. Според представителите на МРРБ таксата е
разработена като потребителска - плащаш само ако ползваш.
От началото на 2004 година тя става валидна за автобуси, ТИР-ове и камиони, а от началото на 2005 г. и за леките автомобили. ТИР камионите ще заплащат 500 лв. за годишна винетка, по-малките камиони
и автобусите - 250 лв., а леките автомобили 50 лв. Изготвена е тарифа за месечни, седмични и дневни винетки. Законопроектът дава възможност и за концесионирането на автомагистрални участъци и
въвеждането на платено преминаване през тях чрез tool системата