Представители на АБЗ и на немската застрахователна асоциация обсъдиха застраховката ГО и организирането на Гаранционния фонд
Представители на Асоциацията на българските застрахователи се срещнаха днес с Ханс-Дитер Кнутел, председател на отдела за Източна и Централна Европа и Волкер Хенке, зам.-мениджър на отдела за
политика и международни връзки на Германската асоциация на застрахователните компании. Поводът за срещата бяха въпроси на автомобилното застраховане и организацията на Гаранционния
фонд. “В Германия Асоциацията на застрахователите (доброволна организация) и Гаранционният фонд са в такова тясно сътрудничество, че се помещават в една сграда и имат едни и същи служители”,
коментираха от германската асоциация. В Германия 99 % са обхванати от застраховката “Гражданска отговорност” и затова в Гаранционния фонд не се плащат много средства. Високият процент
застрахованост е гарантиран от сложна система. Ако, например, клиент си купи кола, за да си вземе регистрационните и табели, трябва да удостовери, че е застраховал превозното средство. Ако
застрахователната премия не се плати, застрахователят сезира съответните органи за това, а те, от своя страна, уведомяват полицията. Полицията конфискува колата и взема регистрационните
табели. За последните 20 години не е имало случай на несъстоятелност на застраховател. Основно Гаранционният фонд плаща за щети, при които шофьорът на автомобила не е бил идентифициран и не
може да се установи в коя застрахователна компания е застрахован. Гостите подчертаха, че липсата на застраховка “Гражданска отговорност” е криминализирана, а глобата е около 500 евро. Ако обаче се
установи за някого два или три пъти, че не притежава такава застраховка, законът предвижда затвор и конфискуване на автомобила и шофьорската книжка.
По въпроса за премията по Гражданската отговорност, стана ясно, че в Германия се използва диференцираният подход “бонус-малус”- ако един шофьор има по-малко нарушения, на следващата година премията
може да се намали. Това е единият аспект за определяне на премията. Друго условие е мощността и цената на автомобила.Третият критерий е регионът на местоживеене. “Ако някой живее в малко населено
място, рискът да се случи злополука не е толкова голям, ето защо той би платил по-малка премия. Страната е разделена на 20 региона”, заявиха от немската асоциация. Всяка година се прави нова оценка
и по тази причина за всеки регион има вероятност всяка година премията да е различна. По същия начин се променя премията и според вида автомобил. “Ако вземем, например, една “Шкода Октавия”,
премията за нея може да варира от 600 до 4000 евро, в зависимост от това къде живее човек, колко километра годишно изминава, мъж ли е или жена, имал ли е прозшествия предходните години и т.н. За
“Порше” цената може да варира до 10 000 до 15 000 евро”, коментираха немските експерти. В Гаранционния фонд участват всички автомобилни застрахователи. Фондът се управлява от генерален мениджър и
президиум с представители от застрахователните компании. Бюджетът се изготвя ежегодно. Ако през годината е имало повече щети, се изискват и допълнителни воски. Няма положение, при което във фонда
да се внасят големи вноски без да бъдат използвани, от което следва, че Гаранциониня фонд няма голям резерв.