Проектът предвижда обща концесия за двете летища, но лицензът за летищната дейност, инвестиционната програма и Генералният план ще бъдат индивидуални
Министерството на транспорта и съобщенията си поставя максимален срок от осем месеца, в който да бъде избран концесионер за черноморските ни летища. Това стана ясно днес, след като Министерският
съвет взе решение за предоставянето на концесия за гражданските летища за обществено ползване в Бургас и Варна. Проектът предвижда обща концесия за двете летища, но лицензът за летищната дейност,
инвестиционната програма и Генералният план ще бъдат индивидуални за всяко едно от тях и ще се регулирани от държавата. Концесионерът трябва да реализира инвестиционни проекти във всяко едно от
двете летища поотделно, за да постигне и поддържа не по-ниски от предварително определените категории и нива, съгласно класификациите на Международната организация за гражданско въздухоплаване
(ИКАО) и Международната организация на авиационните превозвачи (ИАТА). С оглед необходимостта от незабавни и мащабни подобрения, по-голяма част от инвестициите (70-80%) ще бъдат реализирани през
първите 5 години на концесията. Освен това се очаква концесионерът да разработи и реализира допълнителна инвестиционна програма, насочена към развитието на търговски дейности на летището и в
региона, което ще съдейства за откриването на нови работни места и развитието на нови алтернативи за бизнес. Концесионерът ще бъде задължен да предостави на държавата и парична гаранция за
качественото изпълнение на договора. Гаранцията ще покрива изпълнението на задълженията по договора, включително тези за инвестиционната програма и концесионното възнаграждение. До десетата година
тя ще бъде 15 000 000 евро, а за всяка следваща година до края на срока на концесията гаранцията ще е в размер на 7 500 000 евро. Летищата ще се отдават на концесия за срок от 35 години. Чрез така
предложения срок се цели да се стимулира и мотивира концесионерът да инвестира и развива дългосрочно обектите на концесия. Първоначалното концесионно възнаграждение ще бъде 3 млн. евро, а паричният
депозит за участие в конкурса ще бъде в размер на 300 хил. евро. Годишното концесионно възнаграждение е процент, достигнат при проведения конкурс, но не по-малък от 12% от всички приходи на
летището.Кандидатите трябва да гарантират наличието на опит в управлението и експлоатацията на летища в поне 2 държави. Бъдещият концесионер трябва да оперира поне на едно летище с над 5 млн.
пътника и на още едно - с над 2 млн. пътника, както и да е реализирал инвестиции от над 100 млн. евро в последните 5 години. Кандидатите трябва да докажат още финансова стабилност и възможности за
успешна реализация на крупни инвестиционни проекти.Критериите за избор на концесионер са три - инвестиционно предложение с относителна тежест 40 на сто, което включва инвестиционна програма, план
за финансирането й и оценка на финансовия ефект от инвестициите върху потребителите; бизнес предложение с относителна тежест 30 на сто, включващо следните компоненти: социален, за оперативна
дейност и поддръжка, за безопасност и сигурност, екологичен, организационно-управленски, търговски и план за преходния период и предложение за концесионно възнаграждение с относителна тежест 30 на
сто.Основните цели при предоставянето на концесия на летищата в Бургас и Варна са подобряването на летищната инфраструктура и качеството на обслужване на пътниците, трансферът на управленско
ноу-хау; увеличаването на трафика и развитието на търговските дейности в района на летищата.Направените анализи категорично показват, че обща концесия на летищата Бургас и Варна представлява
по-благоприятна алтернатива за държавата поради следните причини:
- Обединяването на двете летища в обща концесия ще увеличи вероятността за избор на концесионер с доказан опит в управлението, експлоатацията и инвестициите в летища, с финансова стабилност и
репутация.
-Чрез координирано управление на двете летища, той ще е в състояние да постигне икономии от административни, оперативни и инвестиционни разходи. Очаква се тези икономии да окажат положително
влияние върху държавата и клиентите на летищата, чрез по-атрактивни концесионни възнаграждения и по-ниски летищни такси.