14 Октомври 2024, 09:21 Днес (0) | Вчера (0)

СЕМ спря от екран рекламата на водка "Мери Джейн"

26 Май 2004 11:16 в-к "Дневник" по статията работи:
A+ A-

Производител на водката е "СИС индъстрийс", които отказаха коментар по решението на СЕМ

Съветът за електронни медии (СЕМ) във вторник реши да накаже всички телевизии, излъчвали рекламния клип на водка "Мери Джейн". Обяснението е, че наименованието на водката и рекламните й кампании се асоциират с употребата на марихуана от непълнолетни и това нарушавало Закона за радио и телевизия.  Производител на водката е "СИС индъстрийс", които във вторник отказаха коментар по решението на СЕМ. Рекламата върви по най-големите тв канали у нас в два варианта - кратък и пълен. От потърпевшите медии обявиха, че ще обжалват подготвяните от СЕМ санкции. "Направили сме мониторинг на рекламата и за нас тя не нарушава нито едно от обективно записаните в закона изисквания", каза за "Дневник" юрисконсултът на Би Ти Ви Жанет Захариева. Колежката й от "Нова телевизия" Диляна Илиева заяви, че те излъчват само краткия вариант на рекламата и не знае дали и той попада под наказанията на СЕМ. Медиите се изправят пред втори подобен казус след санкционирането през 2003 година на рекламата на водка "Екстаз", която надзорниците заклеймиха като садомазохистична. От Би Ти Ви обаче заявиха, че на първа инстанция съдът е отменил наказателните постановления на СЕМ. Във вторник медийните надзорници решиха да започнат нова процедура за санкциониране, като първо ще напишат актове на операторите, а след това ще им издадат и наказателни постановления заради клипа на "Мери Джейн". Крайната мярка е парична глоба за хиляди левове, размерът на която се определя за всеки оператор отделно. "Мери Джейн" е разпространено сред младите хора от цял свят жаргонно наименование на марихуаната, а зеленото листенце, което е централен символ в графичната част на търговската марка на въпросната водка, е световноизвестен знак на леката дрога, се казва в мотивите по този казус на члена на СЕМ Лилия Райчева, която инициира дискусията в съвета. В становището си тя припомня, че рекламният слоган на първия клип на марката беше Still banned ("Все още забранена") и пита: "Кое е забраненото - водката или тревата? Според Райчева рекламното внушение на сегашния клип е подтекстово - катерене по "Стълба към небето" (едноименната песен на "Лед Цепелин" се е превърнала в химн на почитателите на дрогата). "Стълбата" е съставена изключително от млади хора (видимо непълнолетни), от различни полове, раси и националности, обединени от един стремеж, мечта, постижение. "Планетата" е с приветлива зелена трева, отново централният символ е зеленото листо", коментира Райчева. Тя е категорична, че всичко това е в нарушение на медийния закон, според който рекламата на всички видове алкохолни напитки трябва да бъде съобразена с редица изисквания. "По-важни са обаче скритите послания на рекламите в светлината на противоречивото отношение на различни институции към легализирането на меката дрога", смята медийната надзорничка. Тя предлага да се организира широка обществена анкета и консултации с Факултета по начална и предучилищна педагогика към СУ, Института по психология към БАН, медийната гилдия, студенти по медицина, социология, журналистика и масови комуникации, сред малолетни и непълнолетни, представители на съдебната власт и сдружението "Майки срещу дрогата". Именно протести на "Майки срещу дрогата" в началото на годината срещу кампанията на водка "Мери Джейн" в Пловдив дадоха повод на общинската администрация да поиска от рекламните агенции да свалят постерите от билбордовете в града. Комуникационната стратегия на "Мери Джейн" е дело на рекламна агенция Bateman & Bateman и на маркетинговия екип на "СИС индъстрийс". Телевизионният спот е заснет от Dark Light Entertainment и "Студио Сокеров". "Не е тайна, че посланието на въвеждащата кампания на най-новия ни продукт от началото на 2004 година даде повод за бурни коментари. Новото рекламно послание вече е открито и ясно - Party on! Водка "Мери Джейн" е "напитката на купона", без значение на раса, пол, занятие", заявиха в прессъобщение от "СИС индъстрийс" преди време. От компанията тогава дори уточниха, че желанието им е да не се влиза в конфликт с обществени стереотипи. В спорния клип обаче авторите са създали двусмислица дори в поздрава, който младежите си отправят - на английски "High!" означава "Здравей!", но и напомня на жаргонния смисъл "надрусан". За пряк български конкурент на "Мери Джейн" в групата на по-младото поколение се сочат водка "Аляска" и "Флирт", производство на "Винпром Пещера".

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 11 Октомври 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7890
GBP 2.4796 2.4887 2.3371
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив