07 Октомври 2024, 09:26 Днес (0) | Вчера (0)

Частният съдия-изпълнител тръгва след седмица

23 Август 2005 08:59 в-к "Монитор" по статията работи:
A+ A-

Новата фигура ще събира както фирмени, така и публични вземания

На 1 септември т.г. влиза в сила Закон за частните съдебни изпълнители (ЗЧСИ). Той бе приет от предишния парламент след дълги и противоречиви обществени дискусии. В резултат на това представлява компромисен вариант, обединяващ надеждите на бизнеса за ускоряване на съдебните вземания и скептицизма на извънпарламентарните юридически среди, че при съществуващите условия у нас това е възможно. Така в крайна сметка бе приет закон, който регламентира съществуването на смесен модел за принудително събиране на  съдебни вземания. Той съвместява едновременното функциониране както на досегашните държавни съдия- изпълнители (наричани "държавни съдия- изпълнители"), така и частни такива. За сега не е предвиден срок за евентуална промяна на схемата и двете алтернативи ще действат в конкуренция.
Влизането на закона в сила означава, че много скоро бизнесът и гражданите ще могат да възлагат събирането на вземанията си от длъжници и на частни съдебни изпълнители. Жизнеността на тази нова форма за съдебно изпълнение ще зависи от това доколко новите участници ще се справят със задачата си.
Какви взимания ще имат право да събират частните съдия- изпълнители?
На тях ще може да бъде възлагано принудителното събиране както на частни, така и на публични взимания ( данъци, такси, осигуровки, глоби). Териториално компетентността им е ограничена в рамките на съответния окръжен съд. В окончателния вариант на закона не бе уважено искането на бизнеса и на финансовия сектор за тяхната национална компетентност. Държавните съдия- изпълнители, от своя страна, ще продължат както досега да действат на територията на съответния районен съд. Аргументи за ограничения териториален обхват на отделните форми за принудително изпълнение бяха възможностите за тяхното регулиране.
Колко частни съдия - изпълнители може да има на дадена територия?
Законът предвижда броят им да се регулира от квота в зависимост от броя на населението на територията- един съдия- изпълнител на 30 000 души.
Процедурата на провеждане на принудителното изпълнение и правомощията на двете алтернативни форми за неговото осъществяване е една и съща. Съществува обаче разлика в тяхната отговорност. Това произтича от факта, че и при новия закон отговорността за последствията от действията или бездействието на  държавните съдебни изпълнители продължава да бъде неясна,. Частните съдия- изпълнители обаче, ще носят имуществена и дисциплинарна отговорност за евентуални щети, причинени на клиентите в резултат на изпълнението на задълженията си. Имуществената им отговорност е осигурена посредством задължителна професионална застраховка, подобна на тази, която имат адвокатите и нотариусите. Дисциплинарната им отговорност пък ще бъде осигурявана от инспектори към министерството на правосъдието, които ще осъществяват контрол върху дейността им. Освен това частните съдия- изпълнители ще формират професионална камара, която ще води регистър на членуващите и ще следи за тяхната професионална етика, права и отговорности.
Какви въпроси се очаква да реши въвеждането на частни съдия- изпълнители?
При досегашната държавна система за събиране на вземания по излезли съдебни решения кредиторът е този, който движи процедурата, т.е. събира информация за длъжника, определя способа за изпълнение, осигурява и следи връчването на призовката на длъжника и пр. Последният, от своя страна, има много вратички за осуетяване на процедурата, тъй като няма точна нормативна регламентация на случаите и обстоятелствата, при които действията на държавния съдия- изпълнител може да бъдат обжалвани.
При новата система кредиторът прехвърля грижите за провеждането на изпълнителното дело на частния съдия- изпълнител, като му предава изпълнителния лист. Предвид професионалната компетентност и възможностите му за достъп до всички съдебни и административни служби- данъчни органи, НОИ, Централен депозитар за ценни книжа и пр. за него ще бъде много по- лесно да се добере до достоверни данни за имущественото състояние на длъжника, което може да бъде използвано за удовлетворяване на съдебното вземане. Презумпцията е това да намали драстично възможностите на длъжника да отклонява неговото изпълнение. Допълнителен стимул за повишаване събираемостта на вземанията е икономическият интерес на частния съдия- изпълнител от неговото събиране, който предвижда закона. Той обвързва стойността на услугата за възлагането и осъществяването на изпълнителните действия на частните сидия- изпълнители да с размера на защитения интерес посредством т.нар. пропорционална такса.  Тя предвижда размерът на таксата да се определя като процент от събрания материален интерес. Процентът й ще намалява с увеличаване на интереса.
Бизнесът очаква, че дейността на частните съдия- изпълнители ще допринесе за намаляване на напрежението в системата на вземанията. Ако очакванията му станат реалност, това може да има невероятно благоприятен ефект върху размера на съществуващата огромна междуфирмена задлъжнялост.
Ефективното изпълнение на влезли в сила съдебни решения ще има за резултат намаляване на финансовите загуби на фирмите и ще представлява съществена защита на кредиторите. Това, от своя страна, ще бъде гаранция за елиминиране на некоректните участници в бизнеса и ще укрепи доверието в съдебната система.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 04 Октомври 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7717
GBP 2.4796 2.4887 2.3212
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив