14 Май 2024, 10:28 Днес (2) | Вчера (12)

Шофьорите без книжка ще копаят градинки

14 Март 2005 09:00 в-к "Стандарт" по статията работи:
A+ A-

Предлагат 33 промени в Закона за движение по пътищата

Спипаните да карат без книжка шофьори ще бъдат пращани да копаят градинки за един месец. Това ще бъде допълнително наказание наред с паричната глоба. Предложението за полагане на обществено полезен труд е на шефа на Съюза на автоинструкторите Йонко Иванов. Поводът е зачестилите нарушения на неправоспособни шофьори.
При последния инцидент 18-годишният Христо Йорданов премаза със ситроена на майка си седем души на столичния бул. "Александър Стамболийски" в четвъртък.
Много тийнейджъри подкарват мощните коли на родителите си. Често това става след употреба на алкохол, което превръща шофьорите без книжка в камикадзета на пътя, коментират пътни полицаи. При налагането единствено на глоби санкциите на практика са само за родителите на нарушителите.
Още 33 предложения за промени в Закона за движение по пътищата ще бъдат разгледани в парламента тази седмица. Една част от тях уреждат административни процедури, а другите трябва да повлияят на безопасността на движението, обясни Димитър Ганев, главен секретар на гражданското сдружение за безопасност на движението по пътищата. Според него обаче някои текстове са направени популистки и може да дадат обратен ефект.
Опасявам се, че може да станат източник на корупция и рекет, твърди Ганев.
Сред предложените промени са заловените пияни шофьори с концентрация на алкохол в кръвта от 1,2 до 1,9 промила да се наказват с лишаване от право да управляват автомобил и глоба. Нарушителите вече няма да се подвеждат под отговорност по Наказателния кодекс, което според експертите може да насърчи водачите, които сядат зад волана, след като са пили.
Според предложена промяна в чл. 70, ал. 3 от ЗДП от 1 октомври до 31 март всички автомобили трябва да се се движат с включени къси светлини. Става въпрос за специални светлини, а не късите фарове, които също могат да заслепят човек дори и през деня, коментира Ганев. Според него в страните, където има такава практика, наистина са намалели катастрофите между автомобили, но пък са се увеличили инцидентите с пешеходци.
Подобна промяна трябва да получи подкрепата на обществото преди приемането й. Защото иначе нормата няма да работи и ще се превърне в източник на корупция, категоричен е Ганев. Задължителна ще стане и защитната каска за велосипедистите, ако депутатите гласуват промените. В същото време обаче няма установен стандарт за изработването на защитните шлемове.
Една от промените в ЗДП предвижда при ремонт в платно с двупосочно движение да се поставят разделителни заграждания. Така няма да се допуска автомобилите да преминават от едната половина на пътя в другата.
Според Ганев предложението трябва да е валидно не само за автомагистрала, а за всяко шосе в ремонт.
За пореден път се прави изменение и в текстовете за специалния режим на движение. Този път такава привилегия се дава и на автомобилите на пътно-комендантските подразделения на армията. По цял свят такъв режим ползват само полицията, пожарната и линейките. При нас обаче списъкът непрекъснато се дописва с нови институции, коментират експерти. Според тях по-удачно е да се даде правомощие на вътрешния министър да предоставя такъв режим и той да носи отговорност на кого и защо го е дал. Иначе това става колективна безотговорност, смятат експертите.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 13 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8144
GBP 2.4796 2.4887 2.2727
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив