Ще разработват нови критерии за определяне на държавната поръчка за обучение на студенти
Необходими са целенасочени действия за осигуряване на по-голяма гъвкавост и адаптивност на пазара на труда в България посредством повишаване на равнищата на образование и професионални умения. Това
заяви министърът на икономиката Милко Ковачев пред участниците в конференцията “Предизвикателствата на Лисабонската стратегия – постигане на растеж и заетост чрез образование и квалификация”,
организирана от Посолството на Великобритания и Центъра за икономическо развитие. Качеството на българското образование трябва да бъде подобрено чувствително, като е крайно необходимо неговото
обвързване с реалните потребности на пазара на труда в България, каза още министър Ковачев. Той подчерта, че икономиката на познанието изисква нови умения на работното място. Нараства
необходимостта от инвестиции в образованието и професионалното обучение, което ще доведе до повишаване на квалификационни умения. Имайки предвид непрекъснатия ход на настъпващите промени,
адаптирането на основната образователна структура към новите потребности и увеличаването на инвестициите в усвояването на нови знания и умения през целия живот са от съществено значение за
дългосрочния икономически растеж.
Като конкретни стъпки, които трябва да бъдат предприети министър Ковачев посочи въвеждането на практики и стажове за професионално насочване, като стажът във висшите училища следва да стане
задължителен. Освен това според Ковачев трябва да бъдат разработени нови критерии за определяне на държавна поръчка за обучение на студенти във връзка с потребностите на пазара на труда, като
държавата работи в сътрудничество с работодателите.
На Европейския съвет през пролетта на 2005 г. Лисабонската стратегия бе превърната в конкретна и целенасочена петгодишна програма за действие “да развиваме Европа”, с определяне на решенията и
стъпките, които трябва да бъдат предприети в ЕС и на национално равнище. Приоритет е генерирането на по-голям икономически растеж и създаването на повече и по-добри работни места наред със
социалния и екологичен прогрес.
Лисабонският дневен ред следва да се концентрира върху ограничен брой цели, които да формират приоритетите. Те могат да включват инвестиране в научни изследвания и развитие, обучение в
предприемачество и образоване през целия живот, енергийна ефективност и заетост. Финансовите ресурси за реализиране на Лисабонския дневен ред трябва да бъдат осигурени, както чрез бюджета на
Общността, така и чрез националните бюджети за изпълнение поставените цели. Осигуряването на средства трябва да бъде насочено и към подобряване на образованието и провеждане на политика за
образование през целия живот.