По семейни причини са престанали да учат 42.7% от общия брой напуснали деца
През учебната 2014/2015 година броят на децата, настанени в детски градини у нас, е 241.1 хил., което е със 17.9 хил., или с 8.0% повече от броя им през учебната 2010/2011 година и с 0.2% повече в сравнение с предходната учебна година, съобщиха от Националната статистика.
Броят на лицензираните частни детски градини продължава да нараства - през учебната 2014/2015 година в страната функционират 88, или с 13 повече от предходната година, но все още са алтернатива
само за малка част от родителите. Частните детски градини са посещавани от 3 292 деца, представляващи едва 1.4% от общия брой на децата в детските градини.
В началото на учебната 2014/2015 година учебни занятия се водят в 2 019 общообразователни училища, от които 149 начални, 1 325 основни, 7 прогимназии, 137 гимназии и 401 средни общообразователни
училища (СОУ). В сравнение с предходната учебна година общият брой на общообразователните училища намалява със 7 поради закриване или преобразуване.
През учебната 2014/2015 година броят на учениците във всички видове общообразователни училища е 604.5 хил., от които 105.7 хил. са в селата. В сравнение с предходната учебна година броят на
учениците в общото образование намалява с 1.8 хил., или с 0.3%.
През учебната 2013/2014 година общообразователните училища по различни причини са напуснали 13.8 хил. ученици, от които 11.8 хил. в основното образование. Най-голям е относителният дял на
учениците, които са напуснали по семейни причини - 5.9 хил., или 42.7% от общия брой на напусналите, следван от дела на заминалите в чужбина - 39.6%, и на напусналите поради нежелание да учат -
10.1%.
Учителите (вкл. директорите и помощник-директорите с преподавателска заетост) в общообразователните училища през учебната 2014/2015 година са 45.2 хил., или със 111 повече в сравнение с предходната
година. Учителите с високо образование (завършена образователно-квалификационна степен "бакалавър” или "магистър”) са 92.5%, докато 7.1% са завършили образователно-квалификационна степен
"професионален бакалавър” или еквивалентна в миналото степен.
В учителската професия преобладават жените, които съставляват 85.0% от общия брой на учителите.
В една паралелка в дневните общообразователни училища има средно по 21 ученици.
Към 01.10.2014 г. в страната функционират 70 частни общообразователни училища, от които 5 начални, 30 основни, 1 прогимназия, 27 гимназии и 7 средни общообразователни училища (СОУ). В тях учат общо
7 017 ученици, което е само 1.2% от общия брой на учениците в общото образование.
През учебната 2014/2015 година в училищата и паралелките за деца със специални образователни потребности учат общо 3.6 хил. деца, или с 6.9% по-малко в сравнение с предходната учебна година. За
тяхното обучение и възпитание полагат грижи 828 учители специалисти и 335 възпитатели.
Професионалното образование и обучение през учебната 2014/2015 година се осъществява в 23 училища по изкуствата, 24 спортни училища, 394 професионални гимназии и 40 професионални колежа с прием
след средно образование. Общият брой на учащите в професионалното образование и обучение през тази учебна година е 141.0 хил. и в сравнение с учебната 2010/2011 г. намалява с 20.5 хил., или с
12.7%, а в сравнение с предходната учебна година се увеличава с 0.2 хил., или с 0.1%.
В професионалното образование преобладават момчетата, които са 60.0% от общия брой на учениците в тази образователна степен.
В програмите за придобиване на III степен професионална квалификация най-висок е относителният дял на учениците, изучаващи специалности в областите "Технически науки и технически професии" - 29.7%,
следван от този на учениците в "Стопански науки и администрация" - 17.6%. В програмите за придобиване на II степен професионална квалификация на първо и второ място са съответно учениците в
"Технически науки и технически професии" (28.5%) и "Услуги за личността" (22.3%).
През учебната 2014/2015 година общият брой на студентите в България, включващ записаните в четирите образователно-квалификационни степени ("професионален бакалавър”, "бакалавър”, "магистър” и
"доктор”), възлиза на 279.0 хил., което е с 2.2 хил., или с 0.8% по-малко в сравнение с учебната 2010/2011 година и с 0.6% повече в сравнение с предходната учебна година.
Към 31.12.2014 г. у нас се обучават общо 6 617 докторанти, като от тях 51.4% са жени. В сравнение с предходната година броят на докторантите се увеличава с 562 души, или с 9.3%.