Застрахователите са спечелили над 147 млн. лева през 2019 г.
413 лева сме отделили средно за застраховки през 2019 г. Това отразява нагласата на населението да отделя все повече за застраховки.
Това обяви председателят на УС на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) Константин Велев по време на уебинар, посветен на актуални въпроси и предизвикателства пред българското
застраховане. Организатор на събитието е ВУЗФ.
Като цяло застрахователният пазар у нас се характеризира през последните години с тенденция на непрекъснат възход, посочи Велев и добави, че и 2019 г. продължава тенденцията на пазарен растеж в
премийния приход – 14,8% спрямо 2018 г. Премийният приход за 2019 г. достига 2,91 млрд. лв. По-значителен ръст е регистриран в общото застраховане – 15,5% и по-умерен в животозастраховането –
11,4%.82,9 % е делът на общото застраховане от пазара, като над 72 % от него се пада на автомобилните застраховки. През 2019 г. пазарът расте по всички основни линии бизнес. Основен двигател на
ръста в общото застраховане е автомобилния бизнес (ГО на МПС с 16,4 % ръст и Каско с 5,6 % ръст). Сериозно се увеличава премийния приход и по застраховките Помощ при пътуване (161%) и
Финансови рискове (260%).
17,1 % е делът от пазара на животозастраховането. Спрямо 2018 г. е регистриран ръст от 11,4 %, три пъти над ръста, постигнат през предходната година.
Забележително е развитието на здравните застраховки с 54,3% прираст.
Ръстът в застраховките "Живот, свързани си инвестиционен фонд" (18,3 %) показва окончателно преодоляване на травмите от предходната криза.
Застрахователната плътност през 2019 г. отбелязва най-висок ръст през последните 15 години.
Тенденцията в повишаването на средните цени по най-масовата застраховка за пазара – "Гражданска отговорност на автомобилистите" през последните години влияе на този показател.
Едва през 2019 г. почти достигнахме нивото отпреди миналата криза – 2008 г., посочи още Велев и допълни, че по този показател оставаме на най-ниските нива в Европейския съюз (средно за Европа – 7,5
% по данни на Insurance Europe за 2018 г.)
Компаниите от застрахователния сектор отчитат печалба в размер на 147,6 млн. лв. (119 млн. лв. в общото застраховане и 28,6 млн. лв. в животозастраховането).
Велев определи реакцията на компаниите по отношение на коронавирусната епидемия като много адекватна.
Извънредното положение доведе до намаляване на премийния приход по някои линии бизнес, като следствие от силно негативното отражение на кризата върху определени сектори на икономиката и клиентски групи: застраховки Помощ при пътуване и други застраховки, свързани с туристическия сектор и повлияни от преустановяването на пътуванията и транспортните връзки; застраховка "Каско" на МПС, повлияно от бързия спад в продажбите на фабрично нови автомобили – спадът за България само за м. април 2020 спрямо м. април 2019 г. е 72.6 %, а от началото на годината – 40.9 % спрямо същия период на 2019 г.; животозастраховане и други линии бизнес, като резултат от понижаването на доходите на населението и свиването на потреблението.
Умерено е понижаването на събираемостта на премиите поради спазването на ограниченията за социална дистанция и невисоката популярност на дистанционните възможности за плащане (он-лайн плащания с карти, Easy-Pay, E-Pay и други). Отчита се и натиск върху стойността на инвестициите в дялове, акции и други ценни книги – по-силен в първия месец на кризата с частично възстановяване на позициите след това.