Браншът вещае 15% скок на билетите заради новите тол такси
5000 микробуса дневно извършват незаконни превози в цялата страна. От това бюджетът губи 50 млн. лв. на година от данъци и осигуровки. Това обявиха от Националното сдружение на автобусните
превозвачи в България и поискаха държавата да криминализира нерегламентираните превози.
Според Магдалена Милтенова, представител на сдружението, над 50% от превозите в страната и повече от 70% от международния транспорт са нерегламентирани. Според тях незаконните превозвачи са
предпочитани заради по-ниската цена, но тя е такава, защото не се плащат никакви данъци или такси. Относно "споделеното пътуване" от бранша заявиха, че нямат нищо против него, просто то трябва да
бъде регламентирано.
Както "Монитор" писа незаконни превозвачи, които се водят безработни, си докарват по 100 лева на ден, като
маскират превозите си като споделено пътуване.
За да изкарват пари на черно, тарикатите са се регистрирали във всички възможни сайтове за споделени пътувания и там зарибяват търсещите евтин превоз.
Сега, ако някой бъде хванат да превозва хора незаконно само се глобява. Ако държавата криминализира нерегламентираните превози, санкциите ще са много по-сериозни – от свалянето на номера до
отнемане на превозното средство, обясниха от сдружението на автобусните фирми.
Те обявиха още, че билетите могат да поскъпнат с 15 на сто при въвеждането на тол такса за автобусите. Очаква се това да стане факт през 2018 г. Представители от бранша не искат плащането на
ставката да е за изминато разстояние, а да се запази сегашното таксуване – за време. Те са изчислили, че един автобус изминава месечно между 12 и 20 хил. км. При въвеждането на тол такси това ще
коства на превозвача 20% от приходите му.
Заради плановете за въвеждане на новата система превозвачите планират за 26 април протестно шествие.
Освен това фирмите искат диференциране на тол таксите за автобусите с до 22 места и за тези с над 22 места. Васил Пиронков, член на УС на сдружението посочи още, че имат и идея микробусите с 8
места, да бъдат приравнени към автобусите с до 22 места, което ще помогне за намаляване на сивия сектор.
По-късно транспортният министър Ивайло Московски коментира, че той подкрепя въвеждането на тол таксата, защото транспортният сектор е силно дебалансиран в момента. Транзитният трафик е 50% от целия
трафик у нас и той се извършва изцяло по шосетата. Причината е, че у нас преминаването по тях е много евтино – 10 евро, обясни Московски. Според него, когато се балансира, пътници и товари ще се
пренасочат към други видове транспорт.