До днес всички заинтересувани можеха да дават становища по внесения законопроект
55 са бележките, подадени по време на общественото обсъждане на промените в Кодекса за застраховането. Припомняме, на 16.10.2023 г. Министерството на финансите внесе за обществено обсъждане
законови промени при задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, сред които: въвеждане на дълго обмисляната система "бонус-малус", актуализиране на минималните
застрахователни суми по задължителната автомобилна застраховка, въвеждане на хармонизиран с ЕС режим за обезщетяване на увредените лица в случай на неплатежоспособност на застрахователя и др. До
днес, 15.11.2023 г., всички заинтересувани можеха да дават становища по внесения законопроект.
В началото на този месец ИНСМАКЕТ публикува някои от качените в портала за обществени консултации предложения. Ето част и от останалите мнения:
Предложение за промени в чл. 638
Предлагам в чл. 638, ал. 1 и 3 след думата "автомобилистите" да се добави "или задължителна застраховка "Злополука" на пътниците".
Мотиви: В момента няма предвидено наказание за несключена задължителна застраховка "Злополука" на пътниците, което дава възможност някои превозвачи да избягват сключването на такава.
Също така предлагам осъвременяване на размера на налаганите наказания, както следва:
- в чл. 638, ал. 1, т. 1 – вместо 250 лв., както е понастоящем, да стане 500 лв.;
- в чл. 638, ал. 1, т. 2 – имуществената санкция за юридическо лице да стане 3 000 лв.;
- в чл. 638, ал. 2 – при повторно нарушение наказанието по ал. 1, т. 1 да стане 1 500 лв., а това по ал. 1, т. 2 – 6 000 лв.;
- в чл. 638, ал. 3 глобата да се увеличи от 400 лв. на 800 лв.;
- в чл. 638, ал. 5 – при повторно нарушение глобата по ал. 3 да стане 1 500 лв.
- в чл. 638, ал. 6 – при повторно нарушение наказанието по ал. 4 да стане 1 000 лв. за физическо лице и 6 000 лв. за юридическо лице или едноличен търговец.
Мотиви: От влизането в сила на Кодекса за застраховането настъпиха съществени промени в икономическата ситуация в страната, поради което размерът на наказанията по чл. 638 има все по-малка
възпираща функция.
---
Възразявам срещу предложението занапред вноските в Обезпечителния фонд за всяка застраховка "Злополука" на пътниците да се определят като процент от начислената застрахователна премия, а не като
фиксирана сума за всяко място за пътници, както е понастоящем.
Мотиви:
1. На стр. 26 от приложената към законопроекта частична предварителна оценка на въздействието е посочено, че "на равнище на Обезпечителния фонд се предвижда вноските по задължителна застраховка
"Гражданска отговорност" на автомобилистите да се определят като процент от начислената застрахователна премия, а не като фиксирана сума, както е понастоящем.". Тоест изобщо не е правена оценка на
въздействието по отношение на промяна на начина на определяне на вноските в Обезпечителния фонд по задължителната застраховка "Злополука" на пътниците.
2. По застраховка "Злополука" на пътниците често пъти премията не е фиксирана, а се посочва начина за нейното определяне в процент от реализирания приход от продажба на превозни документи (това са
т. нар. "застраховки по билетоприход"). Съответно при сключването на такива застраховки по билетоприход застрахователите обичайно начисляват една минимална премия (в практиката тази премия се
нарича "авансова", "депозитна" или "встъпителна"), а понякога и изобщо не начисляват премия. Съответно при промяна в начина на изчисляване на вноските в Обезпечителния фонд на база начислена премия
може с основание да се прогнозира, че превозвачите масово ще се насочат към сключването на застраховки по билетоприход, за да могат да намалят разходите си. Което от своя страна ще доведе до това,
че приходите в Обезпечителния фонд от вноски по застраховка "Злополука" на пътниците ще намалеят сериозно.
Предложение: Да се запази досегашния ред за определяне на вноската за Обезпечителния фонд за всяко превозно средство по застраховка "Злополука" на пътниците, а именно като фиксирана парична сума за
всяко място за пътник.
---
Предложение относно чл. 474
Предлагам в чл. 474, ал. 1 да се създаде второ изречение:
"За покрит риск се считат също:
1. изкълчванията, обтяганията или скъсванията на тъкани, причинени от внезапно напрягане на собствени сили;
2. инфекциите, при които заразната материя е проникнала в организма на пострадалото от злополука лице;
3. телесните увреждания или смъртта, настъпили по време на превоза при спасяване на своя или на чужд живот или на имущество."
Мотиви: Въпросната норма се съдържа в чл. 37, ал. 2 на наредбата по чл. 504, като с нея фактически е направено дописване на закона, което е забранено. С оглед изискването подзаконовият нормативен
акт да бъде съобразен със закона, като акт от по-висша степен и като се вземе предвид, че с чл. 504, ал. 1 и 2 КЗ не се дава правомощие на КФН да определя кои събития се считат за покрит риск по
задължителната застраховка "Злополука" на пътниците, редно е нормата по чл. 37, ал. 2 от наредбата по чл. 504 да се пренесе в Кодекса за застраховането.
---