14 Май 2024, 06:58 Днес (0) | Вчера (12)

80% от проверените от КЗП онлайн търговци премахнаха установените нарушения

12 Юни 2015 17:10 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 12 юни 2015, 14:01

КЗП участва в кампанията SWEEP 2014 на ЕК за предоставяне на информация за гаранцията на потребителските стоки от електронни магазини

Липсата на напомняне от страна на онлайн търговци за наличието на законова (освен търговска) гаранция е нарушението, което Комисията за защита на потребителите (КЗП) установи при осем от общо 11 проверени електронни магазина за техника в рамките на организираната от Европейската комисия кампания SWEEP 2014. Инициативата е проведена през октомври миналата година и в нея се включиха представители на контролните органи за потребителска защита на 28 държави (26 държави-членки и Норвегия и Исландия). Това е осмата подобна кампания, организирана от ЕК.

В рамките на кампанията на ниво Европейски съюз са проверени 437 електронни магазина за продажба на мобилни телефони, компютри, камери, телевизори и друга техника. Сред тях попадат, както сайтове на търговци, които директно продават стоката си, така и такива на посредници, които управляват платформи за онлайн пазаруване или сайтове за сравняване на цени. Проверките са свързани с правото на потребителите да получат информация за гаранцията на потребителските стоки, достъпността до Общите условия за пазаруване преди сключването на договора за продажба от разстояние, както и наличието на електронен адрес, на който потребителите да отправят запитвания за гаранцията или евентуално да предявят рекламация. Резултатите сочат, че 235 или 54% от сайтовете не са предоставяли достатъчно и ясна информация относно правото на потребителите дефектните стоки да бъдат ремонтирани или заменени в период от две години след покупката.

174 от проверените сайтове не са съдържали напомняне за наличието на законова гаранция, а на други 87 е предоставяна подвеждаща информация относно срока и обхвата на законовата гаранция, както и за името и адреса на сервиза. 76 от сайтовете не са информирали ясно потребителите, че съществува законова гаранция и правата им по нея са различни от тези по законовата, която пък не е задължителна. На 52 от сайтовете е била непълна информацията за наименованието на търговеца, неговия географски или електронен адрес. Ефектът от кампанията е, че 80% от нарушителите сред проверените търговци са привели електронните си магазини в съответствие с изискванията на закона относно правото на информация.


Съвети при пазаруване през интернет:

Преди да пазарувате от електронен магазин, от КЗП съветват да обърнем внимание има ли информация за:
- името и адреса на доставчика;
- основните характеристики на стоките/услугите;
- цената на предлаганите продукти с включени всички данъци и такси;
- стойността на пощенските или транспортните разходи, ако не се включени в крайната цена;
- начина на плащане, доставка и изпълнение на договора;
- правото Ви да се откажете от договора в рамките на 14 дни.
Полезно би било да прочетете във форумите отзиви от други потребители, които вече са пазарували от въпросния електронен магазин, към който сте се насочили, съветват от комисията.

Вие имате право:
- да получите задължителната по закон предварителна информация;
- да се откажете от договора в рамките на 14 дни;
- ако сте заплатили предварително суми, доставчикът е длъжен да Ви ги възстанови в пълен размер до 30 дни от датата, на която сте упражнили правото си на отказ;
- да получите стоката не по-късно от 30 дни от поръчката;
- да получите обратно заплатените от Вас суми до 30 дни, ако доставчикът не успее да изпълни поръчката в този срок по каквито и да било причини;
- на рекламация, ако стоката е дефектна или услугата е некачествена.

Когато закупите дефектна стока:
- Вие имате право да предявите рекламация за нея в дадения от закона срок до две години, като той зависи от естеството на потребителската стока;
- търговецът може да Ви предостави и търговска гаранция, но това не е задължително. В случай че го направи, той определя условията и реда, при които да упражните правото си да се възползвате от нея;
- рекламацията си за дефектна стока следва да предявите пред търговеца, от който сте я закупили;
- ако търговецът уважи рекламацията Ви, в рамките на месец трябва или да ремонтира безплатно за Вас стоката или да я замени с нова. В случай че не успее да стори едно от двете, следва или да направи отбив от цената, или да развалите сделката и Вие да върнете стоката, а той да Ви възстанови заплатената за нея сума.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 13 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8144
GBP 2.4796 2.4887 2.2727
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив