В началото на 2016 г. започва строителството на участъка Кресна-Сандански, част от АМ "Струма". В Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) бяха подписани договорите за проектиране, строителство и надзор
Това е първият проект, който започва своята реализация по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г.
"Не губихме време и проведохме тръжните процедури паралелно с процеса на одобряване на програмата", заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
Строителят има ангажимент да допроектира наличния проект за изграждането на автомагистралата за участъка от Кресна до Сандански. Направлението включва 9 мостови съоръжения и 2 пътни възела.
Паралелно ще текат и отчуждителните процедури, което е важен елемент, за да може още в началото на 2016 г., строителят да започне работата по този обект.
"Той не е лек, но за нас е важно да започне максимално рано изграждането", заяви министър Павлова.
По този начин участъкът София-Солун ще бъде удължен с още 24 км. Павлова изтъкна, че трафикът доказва необходимостта от магистрала и именно затова полагат тези усилия и предсрочно сключват договора със строителя днес.
Лот 3 от АМ "Струма" се дели на три участъка: От Благоевград до Крупник, Кресненското дефиле и от Сандански до Кресна.
За трасето от Благоевград до Крупник, с дължина почти 40 км, също има избран изпълниел, но все още не е сключен договор заради процедура по обжалване.
Най-голямото предизвикателство, по думите на Павлова, е Кресненското дефиле с дължина 20 км. Вариантът за изграждане на един тунел е отпаднал отдавна. Най-вероятно там ще има комбинация от съоръжения - на места ще се преминава на две нива, виадукти и други.
Срокът за изпълнение на целия проект е до 2022 г. Очаква се обаче първите два участъка да бъдат изпълнени през 2018-2019 г., а строителството да завърши с Кресненското дефиле.
ОП "Транспорт" 2007-2013 г. е предоставила почти 2 млрд. лв. за финансиране на пътища, които били вложени във важни проекти. За съжаление в новия програмен период сумата е на половината - разполагаме с малко над 1 млрд. лв., поясни министър Павлова, допълвайки, че няма да разчитаме само на европейските средства.
"Ще използваме всички възможни начини, за да изградим националната си инфраструктура", обеща регионалният министър.
"За първи път вкарваме ОП "Транспорт" в едни нормални темпове на усвояване", заяви на свой ред министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.
Той допълни, че в първия програмен период всички проекти са закъснели с проектната си готовност, с процедурите си за избор на изпълнители. Към днешна дата за периода 2007-2013 г. оперативната програма е много добра от гледна точка на усвояването, а и от гледна точка на реално свършената работа, отчете Московски.