Глобалната инфлация ще скочи до 7% тази година, според един от сценариите. За големите европейски експортни пазари очакванията са неплатежоспособността да нарасне с повече от +10% през 2022 г.
Как настоящата международна среда влияе върху износителите и желанието им да търгуват? Според последното глобално проучване на Allianz Trade 2022, нахлуването на Русия в Украйна е довело до рязък
спад в доверието в световната търговия и застраховането. Авторите на доклада твърдят, че са провели две проучвания, включващи близо 3000 компании. Първото е проведено преди инвазията, второто –
след. Установено е, че делът на респондентите, очакващи увеличение на експортния оборот, намалява от 94% на 78% след старта на инвазията. Allianz Trade намалява прогнозата си за растеж на световния
БВП поради проблеми с веригата за доставки и намаленото доверие в растежа на световния БВП до + 3,3% през 2022 г. и + 2,8% през 2023 г. (+ 5,9% през 2021 г.). Въпреки че преговорите между Украйна и
Русия могат да доведат до прекратяване на огъня, не е изключена и по-нататъшна ескалация, която ще доведе до още по-строги санкции и контрасанкции (особено по отношение на енергийните доставки).
При такъв неблагоприятен сценарий глобалната инфлация ще скочи до 7% тази година, докато растежът ще спадне до +2,5% преди световната икономика да влезе в рецесия през 2023 г. (-0,3%).
"Преди нахлуването в Украйна компаниите сякаш смятаха, че 2022 г. ще им донесе още повече възможности от 2021 г.: общо 94% от компаниите очакваха увеличение на експортния оборот, а
най-оптимистичните компании бяха във Франция и Италия (97%). Повечето износители планираха да се разширят на нови пазари през 2022 г. (79%), особено китайски и американски компании (съответно 92% и
84%). Но военната агресия в Украйна и мащабните санкции срещу руската икономика промениха историята." Друг проблем, подчертан в доклада, е въздействието на по-високите енергийни цени. От Allianz
Trade посочват, че високите цени на енергията ще се превърнат в по-сериозен проблем за 37%. Най-тревожни са страните, които са най-зависими от вноса на газ, като Италия, Великобритания и Германия.
Фактът, че Франция има най-нисък дял на компаниите, загрижени за високите цени на енергията (46% срещу 37% от предвоенните), вероятно отразява изпълнението на правителствения "план за устойчивост".
Това отчита разходите за сметките за електроенергия за повечето компании.
Друг риск, от който се опасяват респондентите, е неплащането на стоки. Проучването показа, че като цяло проблемите с неплащанията са имали умерено или значително въздействие върху експортната
активност през последните 12 месеца за почти 60% от компаниите, като най-голям дял са във Франция (66%), Китай (65%) и САЩ (58%).
Освен това, въпреки силното икономическо възстановяване през 2021 г., натрупването на пари в много компании и стабилното възстановяване на световната търговия, 50% от анкетираните казват, че
сроковете за плащане през 2021 г. са се увеличили, особено във Франция (62% от компаниите). Интересното е, че сред компаниите, занимаващи се с дигитализация, 58% от анкетираните все пак съобщават
за по-дълъг период на плащане.
Глобалното проучване на Allianz Trade откроява три основни тенденции:
Първата е, че повечето компании се готвят да намалят оборота през 2022 г. В първия кръг на проучването само 6% от компаниите са изразили притеснение, че оборотът ще спадне през 2022 г.; сега този
дял нараства до 22%, главно в химическия, енергийния и комуналния сектор и сектора на машините и оборудването. За да се справят с настоящото забавяне на търсенето, компаниите планират да
диверсифицират експортните пазари и да увеличат инвестициите в нови пазари, като същевременно докажат, че експортните амбиции остават стабилни. Но колкото по-дълго продължава войната, толкова
по-голям е рискът забавянето да ескалира в пълен шок при търсенето, който може да тласне световната търговия към тежка рецесия.
Втората е, че след Covid-19 правителствената подкрепа все още се разглежда като крайна спасителна линия по време на криза. Високите цени на енергията, геополитическото напрежение, нарастващите
транспортни затруднения, санкциите срещу Русия и недостигът на суровини са сред основните проблеми за компаниите. Предвид допълнителния натиск от нарастващите разходи за финансиране и валутните
рискове, около половината от компаниите вярват, че финансовата подкрепа чрез държавно гарантирани заеми и директни субсидии ще защити бизнеса им от последиците от войната. Въпреки това, при липса
на много по-сериозен икономически шок, е малко вероятно да видим връщане към широко разпространената подкрепа за политиката "всичко, от което се нуждаете", какъвто беше случаят по време на кризата
Covid-19.
Третата тенденция е, че рискът от неплащане се връща. Повече от 40% от европейските износители очакват затягане на условията на плащане след инвазията в Украйна и повече от половината очакват
увеличение на риска от неизпълнение през следващите 6-12 месеца, в сравнение с по-малко от една трета преди войната. Това потвърждава тенденциите при бизнес несъстоятелността, които започнаха преди
войната, макар и с умерени темпове. За големите европейски експортни пазари очакванията са неплатежоспособността да нарасне с повече от +10% през 2022 г.