30 Април 2024, 19:18 Днес (13) | Вчера (10)

Big Tech налива над 110 млн. евро годишно за лобизъм в Брюксел

31 Октомври 2023 16:30 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 31 октомври 2023, 14:25

Големите технологични компании се опитват да влияят на ЕС в своя полза

През 2022 г. дигиталната индустрия е похарчила повече от 113 милиона евро за лобиране в Брюксел – огромно увеличение от 2021 г. насам. Това показват актуализираните данни на проучването, което публикуваха Corporate Europe Observatory и LobbyControl в най-новия си отчет за лобистката сила и влияние на дигиталните корпорации, пише TechNews.bg.
Преди две години LobbyControl и CEO публикуваха доклад за силата на дигиталната индустрия, който за първи път подробно проследи лобистките дейности на технологичните корпорации. "Актуализирахме данните и цифрите и открихме, че лобистката мощ на Big Tech продължава да расте: От 97 на 113 милиона евро годишно – 16,5% увеличение в сравнение с 2021 г."
Четири от топ-6 лобиращи организации пред ЕС са дигитални: Meta, Apple, Google, Microsoft. Общо 651 компании и асоциации се опитват да повлияят на ЕС в сектора на цифровата икономика. Въпреки това големите технологични корпорации са основно отговорни за увеличаването на разходите за лобиране: само първите 10 дигитални корпорации харчат общо 40 милиона евро за лобиране. Това е повече от една трета от общите разходи на сектора.
Въпреки лекото увеличение на броя на компаниите, Big Tech продължава да доминира в сектора: докато 75 процента от компаниите харчат по-малко от 200 000 евро за лобиране, а 25 процента от тях дори по-малко от 5 000 евро, в горния край технологичните гигантите в някои случаи са удвоили разходите си.
Компанията с най-големи разходи за лобизъм е Meta, бившата Facebook. Групата е увеличила разходите си от 5,75 милиона евро през 2021 г. на 8 милиона евро. Това я поставя на върха в регистъра за прозрачност на ЕС на всички компании. Следва Apple: групата удвои разходите си за лоби от 3,5 на 7 милиона евро. Разходите на производителя на полупроводници Qualcomm също нараснаха значително от 2021 г. насам: с увеличение от 1,75 на 4 милиона евро той измества Huawei.
Meta също е на върха по отношение на броя на лобистите. CEO отчита, че за фирмата работят над 17 души, чиито ангажимент е еквивалентен на служител на пълен работен ден (full-time equivalents – FTE). С коефициент 10,05 FTE Meta измества Huawei (11 FTE), Intel (10 FTE) и IBM (7,25 FTE). Освен това Google (от 5,5 на 8,7 FTE), Amazon (от 5 на 8 FTE) и Apple (от 4,5 на 7,5 FTE) също наемат повече лобисти, отколкото през 2021 г. В резултат на това Big Tech става по-силен – не само по отношение на разходите за лоби, но и по отношение на броя на лобистите, които наема.
Освен огромното увеличение на бюджетите за лобиране, компаниите с най-големи разходи остават до голяма степен същите като през 2021 г. Новите в топ 10 са телекомуникационните компании Telefonica (от 1,5 на 2 милиона евро) и Deutsche Telekom (от 1 на 2 милиона евро), които са увеличили значително разходите си за лобиране в сравнение с 2021 г. Като цяло, цифрите ясно показват, че дисбалансите в сектора са се влошили и че лобистката власт е концентрирана дори повече от преди сред големите корпорации.
Географските дисбаланси също остават: малко под 20 процента от компаниите, лобиращи от името на цифровата икономика в ЕС, са с централа в САЩ. Дяловете на европейски страни като Германия, Франция и Обединеното кралство са намалели съвсем леко и са около 10 на сто. Делът на компаниите от Китай остава нисък (< 1 на сто). Големи китайски технологични групи като TikTok (900 000 евро) и Alibaba (600 000 евро) също са представени в горния диапазон, но не харчат толкова, колкото техните партньори от САЩ.
Като цяло сравнението с 2021 г. показва, че големите технологични компании използват все повече и повече ресурси, за да се опитат да повлияят на политиката на ЕС в своя полза. Засиленото лобиране не на последно място е свързано с огромното натоварване на законодателството в цифровия сектор. В допълнение към Закона за цифровите пазари (DMA) и Закона за цифровите услуги (DSA), например, използването на изкуствен интелект в момента се регулира от закона. Това няма начин да не провокира Big Tech.
За да ограничим лобистката сила на Amazon, Google и Co., се нуждаем от по-строги правила срещу едностранното лобиране на ниво ЕС, но също и от амбициозно прилагане на Закона за цифровите пазари (DMA), за да се ограничи решително икономическата монополна власт на цифровите корпорации, казват CEO.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 30 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8244
GBP 2.4796 2.4887 2.2877
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив