Най-голямото количество информация, което се публикува онлайн, е под формата на снимки
Само за няколко години социалните медии драстично промениха начина, по който хората от цял свят комуникират помежду си, като тази тенденция важи с пълна сила и за България. Социалните мрежи имат
все по-важна роля в начина ни на живот, като 20% от българите признават, че четат или разглеждат всичко, което се публикува онлайн, дори и обикновените неща, според проучване по поръчка Intel,
проведено от ЕСТАТ сред 406 онлайн български потребители на възраст между 18 и 45 години с акаунт в минимум една социална мрежа.
Почти половината от българите (49%) четат или разглеждат само важната информация, споделена онлайн, сочи проучването. Младежите на възраст между 18 и 24 години и жените са по-любопитни за това
какво се публикува в социалните мрежи в сравнение с останалите групи респонденти. По отношение на географското разположение, жителите в Централна Южна България и Югозападния регион демонстрират
по-висок от средния ентусиазъм към четене/разглеждане на такъв тип информация, в сравнение с останалите региони в България.
В същото време резултатите от проучването показват, че българите предпочитат да „консумират“ информация онлайн, отколкото самите те да споделят информация онлайн. Мъжете са по-малко склонни да
публикуват неща за себе си в сравнение с жените. Около 60% от респондентите биха изпитали повече или по-малко дискомфорт, ако цялата им онлайн активност стане публична. Тази тенденция съответства
на това, че хората избягват да споделят твърде много лична информация в мрежата, дори ако разполагат с устройство с постоянен достъп до Интернет. Освен това, 64% от анкетираните са изцяло или до
известна степен съгласни, че всеки трябва да бъде държан отговорен за всичко, което той или тя публикува онлайн.
“Какво означава да си „дигитален“ е нещо, което всички ние трябва да договорим,” заяви Адриан Чорояну, мениджър „Бизнес развитие“ за България и Румъния в Intel. “С появата на нови технологии,
устройства и услуги всеки един от нас ще продължава да определя кое от тях може да намери място в нашето ежедневие и как да използваме тези устройства и услуги, за да се свързваме с другите. Вече е
много по-лесно да споделяме и най-дребните детайли от нашия живот с приятелите и близките си, но смятам, че хората все още се стремят да намерят правилния баланс между това да си свързан и това да
споделяш твърде много. Както и проучването показва, около 60% от респондентите споделят, че биха се чувствали неудобно, ако всичко, което са публикували онлайн, стане публично достъпно.”
Според изследването българите посочват различни причини за използването на социалните мрежи. 42% от респондентите заявяват, че публикуват или четат информация онлайн, за да изразят мнение или да се
изкажат по определена тема, докато за 32% това е начин да се чувстват по-свързани с другите, а само 24% го правят, за да намерят нови приятели.
Най-голямото количество информация, което се публикува онлайн, е под формата на снимки, докато видео файловете се подреждат на пето място. Не е изненадващо, че най-малко споменаваните теми, които
се споделят или четат, са съответно “информация от религиозен характер или лирика” и “информация за колеги и шефове”.
Интернет също така се явява и място за дискусии, които хората иначе не биха водили – освен публикуване на неща, свързани със спорт, политика и т.н., респондентите използват виртуалното пространство
и за обсъждане на пиперливи теми (26%) или за споделяне на лична информация (21%).
Жените са по-склонни да споделят снимки, информация за текущи и по-важни събития, ревюта за продукти или услуги и новини, свързани с работата. Освен снимки, мъжете са склонни да споделят и спортна
информация, новини около настоящи или важни събития и видео файлове.
Според проучването изказването на мнение е по-типично за мъжете (45% срещу 39% за жените). Мъжете също така са по-склонни да използват онлайн информация, за да намират нови приятели и хора с общи
интереси. Жените предпочитат да информират другите за промени в своя живот, както и да се следят какво правят приятелите и познатите им.
Въпреки разнообразния спектър от отговори е ясно, че повечето хора са онлайн по време на своята ваканция или отпуска. Други посочени локации, които обаче могат да ни се сторят малко изненадващи, са
баня, църква или по време на погребение.
Мъжете предпочитат да са онлайн по време на своята почивка, докато се хранят с други хора, по време на спортна среща и в банята. Същите локации се споменават често и от хората на възраст между 18 и
24 години.
Около 50% от анкетираните проявяват склонност да си изграждат мнение за другите на базата на тяхното онлайн поведение и да избягват да се асоциират с тях; близо 60% от респондентите биха се
почувствали неудобно в някаква степен, ако активността им стане публична.
Що се отнася до срещи и събиране на предварителна информация за конкретен човек, респондентите на възраст между 25 и 29 години и жените признават, че го правят по-често в сравнение с мъжете и
представителите на други възрастови групи.
Социалните медии: лаптоп или смартфон?
С толкова много внимание, което бе отделено на съдържанието в социалните медии, в проучването беше зададен въпрос кои мобилни устройства предпочитат потребителите, за да управляват своите социални
профили, когато са в движение. Мнозинството от хората предпочитат да използват лаптоп или ултрабук, когато искат да се възползват изцяло от възможностите на мрежата, в това число публикуване на
съдържание и управляване на няколко профила в социалните медии.
Ултрабук – най-удобното устройство за сърфиране в Интернет
Популярността на социалните медии доведе до значително увеличение в трафика на данни през последните години. Сега хората могат да се свързват с Интернет през множество устройства - от смартфоните и
таблетните компютри през нетбуците и ноутбуците до ултрабуци. До 2015 година се прогнозира, че в световен мащаб ще има 15 милиарда Интернет-свързани устройства. Необходимостта от мобилност, която
се изразява в ниско тегло, лесен за използване on-the-go дизайн и по-дълъг живот на батерията заедно с бързия достъп до Интернет и социалните профили, вдъхновиха Intel да създаде през 2011 година
нова мобилна компютърна концепция под името Ултрабук. Желанието за притежание на мобилно устройство проличава и от настоящото проучване, проведено от Intel в България, което посочва, че факторите,
които биха мотивирали потребителите да посещават по-често социалните мрежи от своя лаптоп, са автономност на батерията (40.1%) и по-тънък и лек дизайн, който е удобен за носене (33%). Близо един от
петима анкетирани (17%) посочва, че по-бързото стартиране на устройството би допринесло за използването на лаптоп за логване в социалните медии.
Ултрабук системите комбинират производителността и възможностите на съвременните лаптопи с характеристиките на таблетните компютри, предлагайки на потребителите различно компютърно изживяване.
Ултрабуците са бързи, използват последно поколение хардуер, има тънък дизайн и удължен живот на батерията.
Любопитни факти за живеещите дигитално
Първо игрите – Днешните средностатистически ученици, завършили колеж, са прекарали по-малко от 5000 часа от живота си в четене, но над 10 000 часа във видео игри
Животът е твърде кратък - Една трета от 18-24 годишните са настроени да чакат не повече от 10 секунди, за да се зареди интернет страница, преди да започнат да се дразнят
Една минута за качване - От друга страна, 64% от хората над 65 години са щастливи да изчакат една дълга минута, за да се зареди дадена страница
Социално активни - Попитайте един куп деца за това, което е най-важното нещо в живота им и повече от една четвърт са склонни да изберат Facebook, Twitter и MSN. Това е така, социалните
мрежи са най-важното нещо в техния живот
Техно брътвеж – Живеещите в дигиталния свят израстват, преобразувайки езика – да търсите в "Google" означава да търсите онлайн - това не е просто една компания, това е глагол. Живеещите в
дигиталния свят са естествено DFL - те говорят дигитално като първи език. Дигиталните имигранти са DSL - те говорят дигитално като втори език
Интернет, новата телевизия - Появата на телевизията датира между 1946 и 1964 година. Родените през тези години гледат невероятните 22,4 часа телевизия всяка седмица. Децата днес, на
възраст между 12 и17 години, които са израснали с интернет, прекарват същото време онлайн
Нужда от скорост – Живеещите в дигиталния свят са в състояние на ”трепкаща скорост”. Това означава, че те очакват да бъдат в състояние да общуват с всеки по всяко време, където и да е ден
или нощ. – „скоростта на трепкане” е ускореното мислене, необходимо за онлайн игрите
Да му изкрещиш - Това са не само живеещите в дигиталния свят, които барабанят с пръстите си и започват да се оглеждат с нетърпение. 62 на сто от хората признават, че толкова се ядосват на
електронното си устройство „да си свърши работата”, че започват да му крещят
Да живее революцията – Живеещите в дигиталния свят живеят във вселената на 600 телевизионни канала, с 10 000 достъпни онлайн радиостанции и интернет, който има 12,000,000,000 страници
и повече. Дигиталните имигранти идват от пет телевизионни канала, може би четири радиостанции и отиват в библиотеката, за да заемат книги!
Побеждаване на системата – Живеещите в дигиталния свят не се доверяват на марката. Те използват всички дигитални налични инструменти, за да надхитрят онлайн маркетинга на компанията и да
открият най-добрата сделка. Както в играта, марката е враг, който те трябва да победят