Със сигурност автомобилите без водачи ще проявят нови рискове и застрахователите ще трябва да се съобразят с тях
Безпилотните автомобили набират все по-голяма популярност в САЩ , а и по целия свят. Интерест към тях е огромен и се очаква към 2020 година те да станат достъпни за широка част от хората. Това ще
снижи и тяхната цена. В момента безпилотният автомобил на Google достига $75 хил. Ако технологията бъде усъвършенствана достатъчно и търсенето на такива возила се увеличи, няма да е изненада, ако
цената им падне до $4-5 хиляди, надяват се експерти. Според наблюдатели от американската компания IHS Automotive, към 2035 г. по пътищата в света ще се движат близо 21 млн. безпилотни автомобила,
годишните продажби на самоуправляемите транспортни средства ще надвишат 600 хиляди, а в следващите 10 години ще нарастват средно с 43% годишно. Други експерти считат, към 2040 год. 75% от световния
автопарк ще бъде съставен от автономни автомобили. Прогнози сочат, че делът на личните автомобили ще намалее от 87% до 58%, а ще се увеличи процентът на фирмените возила.
Ще променят ли застраховането самоуправляемите коли и как?
Неотдавнашно проучване на KPMG сочи, че 85% от мениджърите на застрахователните компании все още считат, че появата на автомобили без водачи няма да окаже съществено влияние върху застрахователния
бизнес през следващите 10 години.
В същото време обаче, според застрахователи, разпространението на безпилотни автомобили ще доведе до намаляване на нещастните случаи при ПТП. Прогнозите в тази насока са за спад на аварийността с
80%. Тъй като безпилотните возила са много по-безопасни от тези с шофьори, това ще доведе и до намаляване на разходите за застрахователите. За миналата година застрахователните компании в САЩ са
получили от автомобилистите застрахователни премии за над $200 млрд. Това е една трета от приходите от имуществено застраховане в Америка. Намалената щетимост със сигурност ще прекрои картата в
автомобилното застраховане. Въпросът е с колко.
Застрахователи считат, че в процеса на използване "умните" машини ще проявят свои рискове. Така основа за разчета на стойността на полицата ще стане не възрастта на водача и липсата на катастрофи в
предходен период, а надеждността на автомобила, неговата уязвимост от хакерски атаки, качеството на спътниковата връзка в районите на използване на транспортното средство. Вече се говори за
въвеждане на различни нови модели за изчисляване стойността на застраховката. Един от тях е моделът "нулева вина", при който при ПТП с безпилотно возило щетите се покриват от застраховките на
другите участници в пътния инцидент. Разбира се, има и несъгласни с този модел. Според тях, отговорността не трябва да се сваля от безпилотния автомобил, а трябва да се вмени на производителя.
Така, според тях, няма да се стига до безкрайни съдебни дела с всякакви субекти. За други застрахователи, ако на производителите бъде вменена отговорност за пътните инциденти, това ще промени
съществено картината на световното автомобилно застраховане. Със сигурност дебатът тепърва предстои.