Най-голям е броят на потребителите, ползвали услугите във връзка с изменение на вече отпусната пенсия
Общо 287 583 клиенти са били обслужени в приемните на териториалното поделение на Националния осигурителен институт (НОИ) в София-град през последните 10 месеца. Това показва справка от
електронната система за управление на административното обслужване, която беше въведена в регионалната структурата на институцията в началото на май 2018 г.
Данните сочат, че за периода на функциониране на системата най-голям е броят на потребителите, ползвали услугите във връзка с изменение на вече отпусната пенсия. 66 400 лица са си изтеглили билет
от билетоподаващото устройство с желанието да се възползват от това свое право или да получат повече информация по темата.
Сред най-често заявяваните услуги са още консултациите и справките, свързани с обезщетенията за временна неработоспособност и майчинство - над 36 000 души са посетили приемната с въпрос от тази
сфера. Подаването на заявление за отпускане на нова пенсия също е сред услугите, към които има най-голям интерес – документи за пенсия са подали 26 603 лица. Само с 300 по-малко са пожелалите да им
бъде издаден персонален идентификационен код (ПИК) на НОИ.
Справката отчита още, че въпреки сериозната натовареност на служителите при най-популярните услуги, средното време на изчакване и средното време на обслужване при тях се движат между 3 и 7 минути.
От внедрената за първи път възможност за онлайн запазване на час за прием в столичното териториално поделение на НОИ през изследвания период са се възползвали над 1300 потребители.
Електронната системата за управление на административното обслужване на НОИ включва билетоподаващо устройство, указващо предлаганите услуги и реда за прием. От него клиентът получава билет с номер и описание на избраната услуга – отпускане на нова пенсия или промяна на вече отпусната, временна нетрудоспособност, преценка на правото за обезщетение за безработица, майчинство и др. Към системата е монтирано комбинирано светлинно табло с гласови функции, което насочва клиента към гишето, на което ще бъде обслужен според своя предварителен избор. Системата отчита моментната натовареност на служителите и насочва клиента към точното гише, на което да бъде обслужен.
Практиката по въвеждането на системата в структурите на НОИ в страната датира още от 2009 г. Първото териториално поделение, което внедри подобен подход към административното обслужване, беше териториалното поделение на НОИ в Плевен. След него към машинното модериране на клиентопотока прибягнаха в Пазарджик (2014 г.) и Бургас (2017 г.). От 2018 г., освен в София, електронно управление на опашките подпомага обслужването на потребителите на услуги и в регионалния офис на НОИ в Хасково.