EY смята, че ръстът на загубите ще продължи и през 2023 г.
През 2022 г. пазарът на автомобилното застраховане във Великобритания показа най-лошия резултат за десетилетие, според анализ на EY. Тази година също се очаква да завърши на загуба. След като
секторът отчете печеливша 2021 година с чист комбиниран коефициент (NCR) в размер на 96,6%, година по-късно компаниите достигнаха NCR на ниво 109,5%, което бе обусловено основно от високата
инфлация на разходите за обезщетение и ниската премия. Загубите идват след периода на печалба в годината на пандемията, когато хората не използваха автомобилите си и съответно обемът на претенциите
не бе голям. EY отбелязва, че факторите, обусловили пазара през цялата минала година са високата инфлация, увеличението на стойността на материалите и работната сила, както и скокът на цените на
енергоносителите и оттам – стойността на претенциите. Всичко това ще повлияе и на размера на премията в бъдеще, коментират специалистите. В резултат – доколкото инфлацията, както се очаква, ще
остане висока в обозримо бъдеще, EY смята, че ръстът на загубите ще продължи и през 2023 г., като анализаторите прогнозират NCR на ниво 108,5%.
Въпреки това, през 2024 г. се очакват по-позитивни новости, ако застрахователите внесат необходимите корекции в цените на премиите, за да тушират инфлацията. EY очаква, че пазарът ще се върне към
нивата на NCR около 97,4%.
През 2022 г. застрахователните премии се увеличиха с 6,8%, като тази и следващата години се очаква по-значителен ръст, който да компенсира темповете на инфлацията и поскъпването на
материалите. EY очаква рязко увеличение на премиите с 16% в сравнение с 2023 г. (средно със 74 лири на полица) с по-нататъшно увеличение от 11% през 2024 г. (средно с 59 лири на
полица).
Родни Бонард, ръководител застрахователни практики в британския клон на EY, коментира: «Рентабилността, достигната по време на пандемията, когато използването на автомобилите беше ограничено, а
оттам и претенциите бяха малко, се стопи бързо заради влиянието на реформата в ценообразуването, високата инфлация, проблемите с веригата на доставките и промените в шофьорските навици. Миналата
година беше, несъмнено, трудна за сектора, и очевидно насрещните ветрове ще се запазят и през цялата 2023 г. ето защо е жизнено важно автомобилните застрахователи внимателно да управляват разходите
си, а също така и да търсят нови пътища за ръста».
Ричард Рид, шеф на британския отдел за общо застраховане в EY, добавя: «Ставките по застрахователните премии ще останат много под нивото, необходимо за това да се върви в крак с инфлацията и да се
достигнат обемите отпреди пандемията. За да може обаче секторът да реши този проблем и да балансира своя портфейл, потребителите ще трябва да се изправят пред рязък ръст на премиите. 2023 година,
несъмнено, ще бъде тежка както за потребителите, така и за застрахователите, но ние очакваме, че тези проблеми ще се разрешат веднага щом инфлацията намалее».