През миналата година у нас се отчитат 82 смъртни случая на 1 млн. души, като показателят е без промяна спрямо 2012 година. През 2001 година обаче загиналите са били 124 на милион
България продължава да е сред страните от ЕС с най-много загинали по пътищата, сочи доклад, публикуван на официалния сайт на общността, цитиран от агенция Autopress 2001. През миналата година у нас се отчитат 82 смъртни случая на 1 млн. души, като показателят е без промяна спрямо 2012 година. През 2001 година обаче загиналите са били 124 на милион.
Най-драматична е ситуацията в Румъния, където през миналата година отчитат 92 жертви на 1 млн. граждани, следват Люксембург и Полша с по 87 загинали. В Хърватия и Латвия при катастрофи умират 86 души на милион, в Литва 85, а в Гърция 81. Повечето от страните в нашата група обаче отбелязват подобрение на показателите.
За втора поредна година страните от ЕС отбелязват впечатляващ спад на броя на смъртните случаи по пътищата на общността, посочва докладът. Според предварителните данни броят на загиналите при катастрофи на 1 млн. население е намалял с 8% спрямо 2012 г.
Година по-рано е отчетен спад от 9%, което дава основание да се смята, че стратегическата цел за намаляване наполовина на смъртните случаи между 2010 и 2020 година е постижима. Намалението със 17 на сто на смъртните случаи на 1 млн. души от 2010 г. насам означава, че е съхранен животът на около 9000 граждани на ЕС.
Все още обаче по пътищата на Европа всеки ден умират 70 души, се посочва в доклада. Смъртните случаи по пътищата през миналата година са средно 52 на един милион жители на ЕС при 56 година по-рано и 113 за 2001 г.
Държавите с най-малко загинали по пътищата продължават да бъдат Швеция (28 на милион) Великобритания (29), Дания (32). Испания, Германия и Словакия подобряват резултатте си и се нареждат сред държавите, които по традиция са с най-добри постижения по отношение на безопасността.
В доклада се отчита, че броят на загиналите пешеходци намалява в по-малка степен от очакваното, а броят на загиналите велосипедисти напоследък дори нараства.
Европейската програма за действие в областта на пътната безопасност за периода 2011 - 2020 г., която трябва да намали броя на жертвите наполовина, съдържа предложения, насочени към подобрения в превозните средства, инфраструктурата и поведението на участниците в движението.
Едни от последните инициативи са въвеждането на ново свидетелство за управление на МПС в Европейския съюз и влизането в сила на директивата за трансграничното преследване на нарушенията на пътя. Европейският парламент прие предложение и за по-добър технически контрол на автомобилите.