Много често хората имат една и съща парола за различни услуги
34% от потребителите използват прости и лесно разбиваеми пароли за защита на данните си, разкри проучване на „Лаборатория Касперски” и „O+K Рисърч”, цитирано от TechNews. Кражбата или „разбиването”
на парола може да предостави достъп до абсолютно всички данни на определен потребител — от личния му фотоалбум до данни за кредитната му карта. Именно затова експертите горещо препоръчват
използване на сложни пароли за достъп до онлайн услуги.
Важно е също да не се използва една и съща парола за достъп до различни услуги, защото това може да доведе не само до загуба на важни данни, но също на онлайн самоличността на потребителя, например
чрез профили в сайтове на социални мрежи.
Изследването, проведено в 25 държави по света, показва, че потребителите не осъзнават напълно рисковете, свързани с употребата на лесни пароли, а една трета от участниците в проучването са реално
незащитени. Твърде честа е употребата на несигурни пароли, които лесно могат да бъдат разбити с „brute-force” технология, която не предполага наличие на специални знания и техники, сочат данните от
изследването.
Примерите за слаби пароли включват рождената дата на потребителя (17% от участниците в изследването), бащино име (10%) или име на домашен любимец (9%). Подобен тип информация може да бъде известна
не само на близки приятели или роднини. Един по-изобретателен измамник може лесно да намери тази информация в интернет, например в социалните мрежи.
Други 8% от участниците в проучването използват за парола проста комбинация от символи от рода на „123456” или подобна, докато 5% от интервюираните просто ползват думата „парола” („password”).
Такъв тип „защита” може лесно и бързо да бъде преодоляна с „brute-force” технология, също както и подобен тип пароли, които са основани на лесни за отгатване думи.
Използването на една и съща парола е друг проблем, на който често не се обръща подобаващо внимание. Теоретично това помага паролата да не бъде забравяна. На практика обаче измамниците ще получат
лесен достъп до множество профили, услуги и програмни приложения, ако тази обща парола бъде разбита. Според данни на „O+K Рисърч”, 9% от потребителите използват една и съща парола за всички свои
регистрации, а 37,1% използват няколко пароли. Размерът на щетите може да е много голям, като се има предвид, че една трета от участниците в изследването (36%) използват пет или повече услуги или
приложения, които са защитени с парола.
Мястото на съхранение на паролата е изключително важно, когато става въпрос за сигурност на данни. Повечето потребители (71% от участниците в проучването) предпочитат да запомнят паролите си, което
само по себе си не е лошо, но пък често води до избиране на прости пароли или до използване на една и съща парола за достъп до няколко регистрации. Поне веднъж, според собствените им думи, 46% от
участниците в проучването са забравяли изключително важна парола.
Навикът да записват паролата на лист хартия, поставен близо до компютъра, имат 12% от отговорилите на въпросите в проучването, а 23% използват за целта канцеларски бележник. Едва 7% ползват
специални програмни продукти за съхраняване на пароли въпреки, че такъв тип софтуерни решения предлагат най-добра защита на потребителските данни.