Половината от колите в северната ни съседка са претърпели щети в миналото
Измамите с пробега на колите и скритите щети са често срещани сценарии на европейския пазар на употребявани автомобили, което означава, че употребяваните возила често идват с високи разходи за
поддръжка, случайни механични проблеми и проблеми с безопасността. Проучване, проведено в Румъния от компанията за автомобилни данни carVertical, посочва, че по-евтините автомобили в страната
по-често са с фалшив пробег, с други думи, най-евтините коли носят най-големите рискове. Едва от 7 употребявани коли в северната ни съседка е с върнат пробег, което предполага, че измамите с
километража са относително често срещана практика и шофьорите трябва да бъдат нащрек, когато купуват превозно средство. В този контекст шофьорите, които купуват кола до 24 700 леи, имат най-голям
шанс да бъдат измамени – 15,4% от всички превозни средства в тази ценова категория са с върнат пробег. "Купувачите, които търсят по-евтина кола в Румъния, са изложени на значително по-висок риск да
се натъкнат на измама, свързана с върнат пробег. Като казваме това, е добре да уточним, че въпреки че шансът за закупуване на кола с фалшив пробег е доста голям и в други ценови диапазони,
закупуването на евтино превозно средство с фалшив пробег ще доведе до огромни непредвидени разходи", казва Матас Бузелис, директор по комуникациите на carVertical. От всички автомобили, които
струват между 24 700 и 49 300 леи и които са проверени от carVertical в Румъния, 14,1% са с върнат пробег. Автомобилите, които струват над 222 000 леи, са най-безопасни за закупуване - само 10,3%
са с фалшифициран пробег. Това обаче е голям процент и шофьорите, които могат да си позволят този тип автомобили, рискуват да загубят десетки хиляди леи заради фалшив одометър.
Въпреки че шансовете да попаднете на автомобили с върнат пробег в Румъния са подобни на тези в други страни от Централна и Източна Европа, както и в България, изследването на carVertical
предполага, че в Румъния е много по-трудно да се намери автомобил без дълга история на щетите. 40,9% от автомобилите в Румъния, които струват до 24 700 леи, са били катастрофирали или са претърпели
други щети в миналото. По-скъпите превозни средства имат още по-голям шанс да бъдат повредени. "Дори ако на декларативно ниво най-евтините автомобили имат най-малко щети, това може да се обясни с
факта, че шофьорите на по-евтини или по-стари автомобили са склонни да пренебрегват леките повреди и драскотини. От друга страна, собствениците на по-скъпи автомобили обикновено декларират всички
щети на застрахователите", обяснява Матас Бузелис. Превозните средства, които струват над 222 000 леи, имат най-много повреди - 51,1% от колите в тази категория са претърпели инциденти в миналото.
Автомобилният експерт казва, че превозно средство, което има предишни повреди, може да има механични проблеми или проблеми с безопасността, като и двете могат да доведат до значителни сметки за
ремонт. Ето защо е важно шофьорите да проверяват щателно колата, преди да я купят.
Освен потенциалните неочаквани разходи, автомобил "втора ръка" – особено ако не е надлежно проверен – може да означава допълнителен риск по пътищата. Без пълна и правилна история на автомобила
можете да седнете зад волана на превозно средство, което вече не отговаря на изискваните стандарти за безопасност и увеличава риска от сериозни наранявания в случай от друг инцидент.
Експертите препоръчват:
- избирайте сигурни източници на возила втора ръка;
- проверявайте историята на автомобила и продавача;
- не разчитайте само на онлайн изображения - трябва да видите колата "на живо", преди да я купите;
- сравнявайте цената на желания автомобил с тези на подобни модели - внимавайте, ако цената е много под средната цена за този модел.