Забраната за полети над военните зони в Украйна вероятно ще бъде дългосрочна. Това ще се отрази над въздушния трафик над други страни, сред които България.
След свалянето на малайзийския самолет ръководителите на полети в Европа за часове са изправени пред изпитанието да направят изцяло нова организация на въздушното пространство така, че търговските полети да не минават над Украйна. Първоначално се заобикаляше зоната над Крим и част от Черно море, а със затварянето на въздушното пространство над Източна Украйна авиокомпаниите взеха решение да не прелитат изобщо над държавата, припомня БТВ.
"Моето мнение е, че тези зони трябваше да бъдат затворени по-рано. Но виждате - когато има военни действия, никой не гарантира безопасността и в същото време трудно се доказа вината. Ще очакваме едно задълбочено разследване, да се докаже вината как се е достигнало до този инцидент", обяснява Иван Дяков, зам.-генерален директор на Ръководството на въздушното движение (РВД) по оперативната дейност.
Полетите от Близкия и от Далечния Изток за Европа са 150-160 над Украйна. Тези от Близкия Изток заобикалят Украйна от север, а тези от Русия за Турция и Гърция преминават на изток от Украйна и на запад над България.
"Ако в една авиокомпания се компрометира безопасността, тя губи мястото си на пазара. Аз мисля, че за дълго време ще бъде заобикаляна (Украйна) от авиокомпаниите - докато трае конфликтът", допълва Дяков.
България има капацитет да обслужва допълнителните полети, защото работи с 55% натоварване след закриването на трасетата над Украйна. Прогнозите на Евроконтрол сочат 10-15 % увеличение на трафика над България, тези стойности обаче все още не са постигнати.
Истинските мащаби на последствията от затварянето на въздушното пространство над Украйна ще станат ясни през следващата седмица.