Събраните вземания са резултат от започналата през август телефонна кампания за просрочени плащания по ДДС и по нововъзникнали осигурителни задължения
В рамките на 10 дни служителите на столичната дирекция са се свързали по телефона с 1352 души, като са ги приканили да погасят декларираните към хазната данъци и осигуровки.
В резултат на телефонната кампания 1105 от тях са внесли в бюджета над 9 млн. лв., като са платили частично или изцяло задълженията си. Освен внесените в бюджета средства част от хората са потърсили среща с публичните изпълнители и са предложили погасителни планове.
От НАП напомнят, че невнасянето на задължението в 14-дневен срок след позвъняването води до започване на процедура за обезпечаване и принудително събиране на дълговете. Преимуществено се използват бързоликвидни способи – налагане на запор върху банкови сметки, вземания от трети лица, включително работодател (ако длъжникът е физическо лице).
Ако в двуседмичен срок след позвъняването постъпи плащане или длъжникът даде обезпечение, към принудително изпълнение няма да се пристъпва.
Същевременно други 206 длъжници с наложени обезпечителни мерки са получили уведомителни писма, че ако публичният дълг не бъде погасен или не бъде предложен начин и срок за заплащането му, който да удовлетвори държавата, НАП ще пристъпи към публична продажба на обезпечено вече тяхно имущество.
През август публичните изпълнители са направили и изненадващи проверки в 19 търговски обекта в София, чиито собственици не внасят в срок задълженията си към бюджета.
При акцията е иззета касовата наличност в обектите, която е общо за около 25 хил. лева, а внесените в хазната средства след акцията надхвърлят 308 хил. лева.
Действията на НАП, насочени към повишаване събираемостта на просрочените публични вземания, не са кампанийни, а ще се провеждат ежемесечно, предупреждават от приходната администрация.