Получаваме 60 дни повече за 5% отстъпка от дължимата сума
С автоматично попълнена декларация се очаква близо две трети от българите да подадат годишната си данъчна декларация онлайн. Това каза говорителят на Националната агенция по приходите (НАП) Росен
Бъчваров за "Монитор". През 2018 г. една трета от декларациите на физически лица са били подадени по интернет, а миналата година бе рекордна, като за пръв път електронните формуляри са повече от
хартиените.
В края на тази седмица ще започне годишната данъчна кампания, като от 10 януари до края на април всеки български гражданин, чиято заплата или доходи от други дейности, например наем, се облагат, ще
трябва да декларира това обстоятелство пред приходната агенция.
Данъчната кампания за 2020 г. обаче ще протече малко по-различно. Освен по-късното започване на кампанията, вече ще имаме два месеца повече за получаване на отстъпка. Предишни години от 5% отстъпка
или до 500 лева от данъка за довнасяне можеше да се възползват само тези граждани, които попълнят правилно и внесат декларацията си до края на януари. Сега този срок се изменя до края на март с
допълнителното условие, че няма неплатени стари задължения.
Автоматично попълнени декларации ще бъдат предложени на гражданите, но от НАП припомнят, че това ще е само за тези, които подават документите онлайн. За целта те ще трябва да разполагат или с
персонален идентификационен код (ПИК), или с електронен подпис. Услугата за автоматично попълване се планираше да започне от февруари, но вместо това тя ще тръгне от март, като достъп до нея ще има
през сайта на агенцията. На въпрос дали от агенцията очакват опашките по гишетата да намалеят, НАП отвърна, че опашки няма от години.
Към декларацията може да се добавят и други доходи, постъпили от физически лица, или от чужбина. Наемодателите пък сами ще попълват информацията. Самоосигурявалите се през 2019 г. са задължени
електронно да подадат декларация. В случай на използвани облекчения, те трябва да се посочват. Напомняме, че към данъчната декларация вече ще се подават три документа по-малко или това са копие от
решение за намалена работоспособност, копие от решение за ТЕЛК/НЕЛК и копия на платежни документи, които удостоверяват направените вноски за закупуване на осигурителен стаж при пенсиониране.
Всеки има задължението да провери доколко въведените данни са правилни и да поправи в случай на неточност. От тази година отпада задължението да се прикачват служебни бележки, а справката за
изплатени през годината доходи и удържани данъци и задължителни осигурителни вноски вече ще се внася само по електронен път. Поправки по нея ще могат да се правят до 30 септември, а срокът за
внасянето й е 28 февруари.
Близо 50 000 фирми са внесли декларации за авансов корпоративен данък. Това показват данни на Националната агенция по приходите (НАП) към края на декември, изведени за "Монитор”.
Декларациите за месечен авансов данък са 7745 броя, а тези за тримесечен - 39 470. Срокът за деклариране на авансовия корпоративен данък изтече в средата на декември, като от агенцията дават
възможност данните да се коригират. Така фирмите могат да избегнат начисляването на лихви от страна на НАП заради несъответствия или чакането, за да се възстанови данъкът. За да се променят
вноските обаче, се подава друга декларация. По данни на приходната агенция до 16 декември 17 537 фирми са поправили документите си.
Фирмите, чиито приходи от продажби за предходната година надвишават 300 000 лв., са длъжни да правят авансови вноски за корпоративен данък. Те са месечни и тримесечни и се определят на базата на
прогнозна данъчна печалба за текущата година.