Дават морските летища на един собственик
"През последните години туризмът в България се развива успешно. Толкова успешно и силно, че дори надхвърля нашите очаквания. А това означава излитане на повече самолети, обслужване на повече
пътници и обработка на повече товари. Но международните летища във Варна и Бургас са сериозно амортизирани и не отговарят нито на нарасналите очаквания на туристическия бранш, нито на изискванията
за присъединяване на България към ЕС. Затова отдаването на концесия на тези два аеропорта ще бъде едно от най-важните приоритетите на МТС през 2004 г." Това заяви вицепремиерът Николай Василев по
време на двудневния семинар "Международни практики за развитието на летищата и тяхното приложение в България".
От 2001 г. насам средният ръст на пътниците, преминаващи през летищата във Варна и Бургас, е 30% годишно. До 14 ноември аерогара Варна е обслужила 1 175 374 туристи. За първи път от 1995 г. насам летище Бургас отчете над 1 млн. пасажери. Точният им брой до петък беше 1 021 459. До 31 октомври двете летища са събрали и внесли в държавния бюджет 24,786 млн. лева. Това са приходи от трите типа държавни такси - за кацане, паркиране и за излитащ пътник. Но вместо да радват, тези добри резултати карат ръководствата на двете летища и на транспортното министерство да си скубят косите. Причината е, че в пиковите дни и часове пътническите терминали на двете ни черноморски аерогари представляват истинско вавилонско стълпотворение. В рамките на час, час и половина на всяка от аерогарите се струпват по 1500 пътници. Терминалите във Варна и Бургас са проектирани да поемат четири пъти по-малко хора. Това принуждава чужденците да чакат по 2-3 часа на 35-градусовата жега, за да минат митнически контрол и чекиране. Пенсионери, деца, болни и инвалиди леят пот, скупчени като овце, и споменават нечии български майки на разнородни езици. Някои от чужденците в нарушение на всички норми за безопасност изчакват реда си дори на пистата, под рева и грохота на излитащи и кацащи самолети. Съгласно средните норми на международната организация за гражданска авиация ИКАО (т. нар. категория С) в пиковите часове пътническият терминал трябва да осигурява 1,6 кв. м място за всеки пътник. А изчисленията сочат, че Варна и Бургас предоставят на чакащите само по една четвърт квадратен метър, т. е. 6 пъти под средните международни стандарти. Това плачевно състояние на двете ни черноморски летища фрапиращо се откроява на фона на новите или реконструирани хотели в големите български курорти, където през последните години частният бизнес инвестира стотици милиони лева. Всичко това накара експерти от дирекция "Концесии и управление на публичната държавна собственост" в транспортното министерство да разработят проект, който цели модернизацията на летищата във Варна и Бургас чрез отдаването им на концесии. Проектът беше финансиран безвъзмездно от Американската агенция за международно развитие и разработен съвместно с консултанти от американската компания "Беъринг пойнт". Проектът предвижда отдаването на концесия на двата аеропорта на един инвеститор за срок от 35 години. През първите 10 години концесионерът е длъжен да вложи в двете летища общо 130 млн. евро. Над две трети от тези средства трябва да бъдат инвестирани през първите четири години. Всички инвестиции ще се правят в съответствие с програма, разработена от концесионера и одобрена от транспортното министерство. Причината за отдаването на двете летища на един концесионер Дейвид Спира, консултант от "Беъринг пойнт", обясни с факта, че всички големи летищни оператори в Европа и по света се интересуват само от аерогари с трафик над 2 млн. пътници годишно. А аерогарите във Варна и Бургас само заедно покриват това изискване. За да се реализира проектът за отдаване на концесия на двете черноморски летища обаче, е нужно спешно да бъдат приети в парламента поправките в Закона за гражданско въздухоплаване. Преди няколко дни те бяха одобрени от МС и внесени в НС за втори път. "През юни депутатите отхвърлиха предлаганите изменения, но сега се очаква те да минат. В петък имах неформална среща с почти цялата парламентарна комисия по транспорт и телекомуникации", заяви министър Николай Василев. "Изразих пред депутатите огромната си молба промените в закона да влязат в дневния ред на комисията и в НС възможно най-бързо. Очаквам законът да бъде приет в скоро време, а в началото на 2004 г. да имаме и решение на МС за отдаването на двете черноморски летища на концесия. Но ние няма да чакаме закона, а ще подготвим всички необходими документи за по-бързото стартиране на конкурсната процедура за избор на концесионер", коментира Василев. Едно от най-важните изменения в закона е прехвърлянето на летищните такси от държавния бюджет на бъдещия концесионер. От това държавата ще се лиши от около 12-13 млн. евро годишен приход.