МС прие проекта на Закон за защита на потребителите
На едноличните търговци и юридическите лица, които не изпълнят разпореждане на Комисията по търговия и защита на потребителите, относно забрана на разпространението на заблуждаваща, непочтена или
неразрешена реклама, ще се налага имуществена санкция от 5 000 до 25 000 лв. Същият размер ще има и санкцията за едноличните търговци и юридическите лица, които не изпълнят разпореждане на
съда за предприемане на мерки за преустановяване на нарушения или въпреки разпореждането на съда продължават да упражняват незаконна търговска практика или да предлагат договори с неравноправни
клаузи за потребителите. Това са част от административно-наказателните разпоредби на проекта на Закон за защита на потребителите, приет от Министерския съвет. Предвидени са санкции и ако
потребителят бъде лишен от правото си на получаване на подходяща информация, при нарушения на изискванията за етикетиране и маркиране на стоките, за нарушения на правилата за обозначаване на цените
на стоките и др. Основна цел на проекта на закон за защита на потребителите е да осигури високо ниво на защита на потребителите, защита на тяхното здраве, безопасност и
икономически интереси, както и постигане на значителна степен на хармонизация на българското законодателство с европейското, каза заместник-министърът на икономиката Евгения Колданова. Търсена е
максимална защита на потребителя и правото му да знае всичко за стоката, допълни Емил Алексиев, началник отдел “Защита на потребителя” в дирекция “Външноикономическа и търговска политика” в
Министерството на икономиката. Областите на защита на потребителя, предвидени в проекта, са при предоставяне на информация на потребителите, при заблуждаваща и сравнителна реклама, при
продажбите извън търговски обект, при продажбите от разстояние. Уреждат се гаранциите за потребителските стоки, отговорността на потребителя за причинени вреди от дефектни стоки, неправомерни
клаузи в договорите при общи условия, предлагани на потребителите. За първи път в този закон се предвижда и защита за недвижимо имущество. В случай, че търговецът откаже да приеме рекламация,
клиентът може да подаде сигнал до Комисията за търговия и защита на потребителите. Проектозаконът предвижда потребителят да има право на рекламация, независимо дали производителят му е
предоставил търговска гаранция. Потребителят ще има право на рекламация и за стоки втора употреба, когато след доставката са открити несъответствия с договора за продажба. Законът урежда и
изтеглянето на вредни стоки от пазара, когато производителят установи нередности след пускането им в търговската мрежа. Това ще става и чрез съобщения в медиите, в които ще се призовава за връщане
на опасната стока срещу компенсация на потребителя. Също за първи път в закона са включени и услугите. Правна регламентация получават понятия като сравнителна реклама, съвместни оферти, договори за
придобиване право на ползване на недвижим имот за определено време. При рекламата се предоставят по-големи правомощия на Комисията по търговия и защита на потребителите за извършване на
административен контрол върху заблуждаващата, непочтената и сравнителната реклама.
Законът предвижда и разпоредби за завеждане на колективни искове от страна на сдруженията на потребителите, както и от комисията. По този начин ще се насърчи дейността на потребителските
сдружения. Регламентирани са взаимоотношенията между администрацията и сдруженията на потребителите, с което ще се създадат условия за активно участие на потребителите и на техните представители в
прилагането на законодателството за защита на потребителите. В проекта на закон са посочени критерии за представителност на потребителските сдружения и условия за участието им в Националния съвет
за защита на потребителите и в други консултативни органи. Новият закон ще създаде предпоставки за увеличаване доверието на потребителите в пазарната икономика и потвърждаване на автономния
характер на политиката за защита на потребителите. Той въвежда изцяло европейските изисквания за защита на потребителите в следните области: предоставяне на информация на потребителите
(обозначаване цените на стоките и услугите, етикетиране на стоките); договори, сключени извън търговския обект; договори за продажба от разстояние; безопасност на стоките и услугите; гаранции на
потребителските стоки; отговорност на производителите за вреди, причинени от дефектна стока; неравноправни клаузи в потребителските договори; договори за предоставяне правото на ползване на
недвижим имот за определен период от време.Създаването на закона се налага поради многобройните и важни промени в материята на потребителското право, които следва на намерят правната си
регламентация. Той разширява обхвата на потребителските права, провъзгласени в сега действащия закон, в съответствие с препоръките, съдържащи се в Резолюцията на Икономическия и социален съвет на
ООН от 1984 г. Законопроектът гарантира правото на образование на потребителите по въпроси от областта на потребителската защита и правото на представителство на потребителите в държавни органи,
вземащи решения по въпроси, които ги касаят.Ще бъдат създадени условия за координация в работата на министерствата и ведомствата, имащи отношение към защитата на потребителите. Новият закон
разширява обхвата на действие на досега съществуващите помирителни комисии, имащи за цел да решават спорове между търговци и производители. Законът съдържа разпоредби, предоставящи възможност за
завеждане на колективни искове от страна на сдруженията на потребителите и Комисията по търговия и защита на потребителите за защита колективните интереси на потребителите.