26 Декември 2024, 10:26 Днес (0) | Вчера (0)

До края на 2014 г. у нас може да заработи системата "бонус-малус"8

01 Ноември 2013 17:37 ИНСМАРКЕТ по статията работи:
A+ A-
Последна редакция: 1 ноември 2013, 17:52

Застрахователният сектор консолидиран около идеята

Ако до средата на следващата година промените в Кодекса за застраховането бъдат внесени за обсъждане в Народното събрание, до края на 2014 г. у нас може да заработи системата „бонус-малус“ при формиране премията по задължителната автомобилна застраховка „Гражданска отговорност“. Това каза Борислав Богоев, зам.-председател на Комисия за финансов надзор, ръководещ управление „Застрахователен надзор”, по време на конференцията „Шофирането е и отговорност”. Форумът се проведе днес в София и беше огранизиран от застрахователната медия ИНСМАРКЕТ. Бонус-малус системата цели по-справедлива премия в зависимост от характеристиките на водача и автомобила – добросъвестните и внимателни водачи ще бъдат „възнаградени” с по-ниска премия, а тези, които не спазват правилата за движение и съответно причиняват пътно-транспортни произшествия, ще бъдат „санкционирани” с по-висока премия. Това от своя страна ще доведе до подобряване на дисциплината при движението по пътищата и съответно намаляване на човешките жертви, подчерта лекторът. Застрахователният надзорник изрази надежда, че с въвеждането на новата система за справедливо оценяване поведението на водачите на пътя самите шофьори ще станат по-отговорни.

Като цяло застрахователният бранш е консолидиран около идеята за въвеждане на диференцирани коефициенти при формирането на премията.

Според Димитър Тонев, изпълнителен директор на ЗК „Уника“, има възможност за използване на различни иновативни показатели за прецизиране на тарифирането при определяне премията по „Гражданска отговорност“. Част от тях са кредитната история, изминатите километри, професията на водача. Броят виновно причинени събития може да е основен показател за тарифирането. За да се избегне увеличаване на незастрахованите лица по „Гражданска отговорност“, може да се въведе таван на премията, смята застрахователят. Максималната тарифа може да се използва за регулиране броя на незастрахованите. В допълнение с таван на тарифата, държавните институции могат да въведат гарантирана субсидия за рискови клиенти, надвишаващи поставения праг, като субсидията гарантира, че застрахователите ще бъдат обезпечени в съответствие с поетия риск.

Борислав Василев, управител на „Ауто 3 П“ – фирма, ориентирана към разработването и внедряването на иновационни решения в областта на информационните технологии, представи водещи ИТ решения за превенция, управление на риска и оптимизиране на разходите в автомобилното застраховане. Василев посочи телематичното застраховане като близка възможност за реализиране и у нас. Според проучване на международната компания  PTOLEMUS Consulting Group, с над 2 милиона клиенти, пазарът на застраховките "платете, докато шофирате" (PAYD) ще нарасне 50 пъти до края на десетилетието.  „Телематично активираните полици ще генерират премии на стойност €50 милиарда на застрахователите, които са се възползвали от възможността”.

Чанна Боюклиева, управител на AVUS България, представи международния опит при неимуществените щети в аспекта на обезщетения и методика на оценка.

От началото на годината до края на септември у нас са регистрирани 5287 тежки пътно-транспортни произшествия (ПТП), при които са загинали 430 и са ранени 6665 граждани. В сравнение със същия период на 2012 г. тежките ПТП са с 339 повече, загиналите са по-малко с 16 , а ранените са повече с 653. Това обяви комисар Антон Антонов от отдел  „Пътна полиция” към ГД „Национална Полиция”. В 37% от случаите основната причина за ПТП е скоростта. Несъобразената скорост е виновна и за половината смъртни случаи. Като цяло се откроява и универсален профил на водачите, които предизвикват най-много аварии – това са млади мъже на възраст от 18 до 24 години, които катастрофират най-често в тъмната част на денонощието, в дните петък-понеделник.
Забелязва се ръст на нарушенията на шофьорите, отчитат от Пътна полиция. До края на септември са установени 891 010 нарушения – с 25 % повече. Има увеличение и на засечените автомобили без „Гражданска отговорност“  - 15 816 срещу  14 324 през аналогичния период на 2012 г.
Комисар Антонов обяви и данни за обхвата на застраховката „Гражданска отговорност“. Според различните критерии обхватът варира между 93.2%  (ПТП (общ брой) – ПТП (с МПС без застраховка ГО) и 79,1% (брой регистрирани автомобили в движение спрямо брой на валидни полици по справка в ГФ). Според броя установени нарушения по Кодекса за застраховане обхватът е около 96,4%.
Към полугодието у нас са регистрирани 3 488 265 моторни превозни средства. Близо 60 на сто от автомобилите са на възраст над 15 години. Новите превозни средства на възраст до 5 години са едва 9%. Валидните свидетелства за правоуправление са 4 608 538.

Диана Евстатиева, член на УС съвет на Гаранционния фонд, посочи основните законови санкции и ефективни действия на правоприлагащите органи за справяне с незастрахованите МПС-та: извземане на свидетелството за правоуправление на водача; отнемане на точки от талона; сваляне временно на регистрационния номер; конфискуване временно на незастрахованото МПС; санкции по аналогия на шофиране след употреба на алкохол и след употреба на упойващи вещества. Сред останалите предложения са и регулярни пътни проверки по пътищата на цялата републиканска мрежа; единни мерки на Европейската Комисия и хармонизиране правилата за регистрация и пререгистрация на МПС.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 25 Декември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8818
GBP 2.4796 2.4887 2.3565
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив