Всяка година над 400 000 европейци умират заради замърсяването на въздуха
Всяка година над 400 000 европейци умират заради замърсяването на въздуха. Един от основните източници на вредни газове са автомобилите, които емитират азотни оксиди, включително отровния азотен
диоксид. След избухването на скандала с нагласените резултати от тестовете на Фолксваген Европейският парламент и Съветът работят по промени в правилата, които ще приближат тестовете на колите към
реалните условия на пътя.
На 23 февруари комисията по околна среда в ЕП проведе изслушване на представители на индустрията, потребителите и на Комисията относно подобряването на процедурите за измерване на вредните емисии
от колите, съобщиха от Европейския парламент. Германския депутат Матиас Гроте посочи, че плановете са за въвеждане на централизирана и независима система за тестване. Нов модел автомобил може да
бъде пуснат за продажба, само след като бъде установено, че той отговаря на екологичните изисквания на ЕС, известни като европейски стандарти за вредни емисии. Целта на тези изисквания е да се
намали отрицателният ефект от автомобилите върху околната среда. Веднъж след като бъде получено одобрение на модела, колата може да бъде продавана навсякъде в ЕС.
Към момента емисиите на новите модели се измерват в лабораторни условия. Изследвания обаче показват, че има разлика в резултатите в лабораторни и реални условия: последните дизелови модели,
отговарящи на стандарт "Евро 6", изпускат във въздуха няколко пъти повече азотни оксиди в реалния свят, отколкото в специализирани измервателни центрове.
Азотните оксиди (NOx) са два вида: азотен оксид (NO) и азотен диоксид (NO2). Изгарянето на дизелово гориво произвежда главно NO, който е безвреден, но когато попадне във въздуха, се превръща в NO2,
който може да причини дихателни и сърдечни проблеми.
Сухопътният транспорт отговаря за 40% от емисиите NOx в Европа. От този дял на емисиите от дизелови коли се падат приблизително 80%. Бензиновите автомобили отговарят на стандартите относно азотните
оксиди.
Процедурата за измерването в лабораторни условия е остаряла – тя е въведена през 1970 г. и актуализирана през 1990 г. Тестовете са твърде гъвкави и позволяват производителите да намалят масата на
автомобилите или да използват гуми с ниско съпротивление. Други фактори също имат значение – например, температурата на въздуха и начина на управление на автомобила.
Европейският съюз работи за подобряване на процедурите за измерване на емисиите. Комисията е приела 2 от 4-те акта, които ще направят възможно въвеждането на тестове в реални условия от септември
2017 г. Парламентът и Съветът разглеждат актуализиране на правилата за тестовете и реформиране на процеса на одобрение на нови автомобили.
"Ние осъзнаваме, че тестовете в реални условия са нужни спешно, макар че те представляват предизвикателство за индустрията", заяви на изслушването в ЕП Ерик Йонаерт, генерален секретар на
Европейската асоциация на производителите на автомобили. Той посочи, че новите тестове биха означавали добавка от 600 – 1 300 евро към производствените разходи за автомобил, а до 25% от планираните
дизелови модели ще бъдат изоставени.
"Европейското законодателство ясно посочва, че колите на пътя трябва да отговарят на резултатите от процеса на одобрение – те следва да се държат в нормални условия така, както при лабораторните
тестове. Това очевидно не е вярно към момента", каза Крис Каръл от Европейската организация на потребителите.
Европейският парламент създаде анкетна комисия с мандат от една година, която да разследва нарушенията на европейските правила за вредните емисии от колите. Комисията ще проведе първото си
заседание на 2 март, на което ще избере председател и заместник-председатели.