Около 6 милиона граждани на Руската Федерация са клиенти на животозастрахователните компании
Едва от 4% руснаците имат животозастраховка, сочи статистиката на надзорната застрахователна институция – Банката на Русия. Сегментът е един от най-динамично развиващите се. През 2015 г.
животозастраховането в страната демонстрира ръст от 19,1% на премиите до 129,7 млрд. рубли.
През първото полугодие на тази година в страната действат 7 641 175 животозастрахователни договора. "Част от клиентите сключват няколко застрахователни договора по различни програми, затова можем
да приемем, че животозастраховането има около 6 милиона клиента, което е около 4% от населението на страната", посочва президентът на застрахователна компания "Ренессанс Жизнь" Олег Киселев.
По данни на Асоциацията на животозастрахователите, премиите на компаниите в сегмента нарастват със 79% до 104,7 милиарда рубли. Очакванията са в края на годината животозастрахователите да съберат
над 200 милиарда рубли, обяви наскоро президентът на асоциацията Александр Зарецкий.
Ръстът е генериран от инвестиционното животозастраховане. "2015 г. продължи посоката от 2014 г. — новите драйвери на ръста станаха дългосрочните продукти, докато кредитното застраховане отстъпи на
втори план. Причините за ръста се коренят отчасти в сложната икономическа ситуация. Гражданите особено остро усещат дефицита на надеждни възможности за инвестиране и защита от рискове", коментира
Олег Киселев. Той добави, че поведението на частните инвеститори се мени – вместо доходност с висок риск на първо място отново излиза надеждността и защитата на вложенията. Освен това, по думите
му, в период на нестабилност нараства ценността на защитата от рискове и това се отнася до здравето и защитата от нещастни случаи.
Киселов подчерта, че в Русия обемът на животозастрахователния пазар е едва 0,2% от БВП. В държавите от БРИКС този показател съставлява от 1% до 2%, а в развитите страни е от 3% до 9%.
Според него развитието на сегмента е в пряка зависимост от ситуацията в икономиката, от макроикономическите фактори, от данъчните стимули на дългосрочното животозастраховане, както и от това дали
застрахователите участват в пенсионната реформа. Не на последно място, развитието на сектора зависи и от общата финансова грамотност на населението.