Приблизително 41.480 млн. лв. са бруто премийни приходи събрани от животозастрахователните компании през първите шест месеца на 2004 година. Сравнение със същият период на 2003 г. приходите през тази година са с 38.63% повече, показва предварителното проучване на специализирания информационен сайт www.insurance.bg.
С подобно увеличени на приходите застрахователните компании приключиха и първото тримесечие на 2004 г., което е показател за едно постоянство в работата и трайно разрастване на бизнеса.
Ако се запази този ръст на приходите до края на година, най-вероятно премиите на всички животозастрахователи ще надхвърлят сумата от 95-100 млн. лева. За сравнение през 2003 г. събраните от
застрахователите премии възлязоха на 74.737 млн. лева.
Явно годината ще бъде добра за животозастрахователните компании, коментират експертите от бранша. Първата индикация за подобни прогнози бе дадена още в края на март, а сега след като вече са ясни и
резултатите от първото шестмесечие на годината се вижда, че очакванията са подплатени с реални резултати.
Заради рестриктивната данъчна политика последните 1-2 години бяха сравнително тежки за животозастрахователния бранш, но ето, че първоначалния шок и отдръпване от страна на клиентите вече е
преодолян и бранша отново показва своите възможности и жизненост.
Най-сериозни са приходи от продажбата на застраховката "Живот"
Основна заслуга за съживяването на бизнеса има възстановеният интерес от страна на клиентите към традиционните дългосрочни спестовни и рисковите застраховки "Живот". Приходите от въпросните
застраховки през първите шест месеца възлиза на около 24.862 млн. лв., което е 59.94% от всички приходи в бранша (виж таблица). На
добър интерес от страна на клиентите се радват и застраховките "Допълнителна застраховка" - приходите от нея 5.529 млн. лв., "Злополука" с 3.207 млн. лв. и застраховка "Живот свързана с
инвестиционен фонд", приходите от която възлизат на около 2.874 млн. лева. Най-малък интерес сред животозастрахователните продукти предлагани на пазара има към "Женитбена и детска застраховка" и
"Здравна застраховка". Липсата на интерес към първата застраховка се забелязва вече няколко години и делът и постоянно намалява. Що се отнася до здравните застраховки, то те се радваха на много
добър интерес преди години, но след последните промени в законодателството те вече не се предлагат като самостоятелна услуга, а като допълнителна опция към друг животозастрахователен продукт.
Лидерите на пазара
Начело по премийни приходи сред животозастрахователите за второ поредно тримесечие е ЗАД "Алианц България Живот". В края на март българо-немското дружество за първи път от премахването на монопола
в застрахователния бранш у нас детронира безспорният и дългодишен лидер в животозастраховането ДЗИ. Приходите на "Алианц България Живот" и през второто тримесечие бяха доста сериозни и така
компанията запазва лидерската си позиция и за полугодието. Към 31 март приходите на българо-немското дружество бяха 5.632 млн. лв, а към 30 юни те вече са приблизително 11.952 млн. лв., което се
равнява на около 28.81% от общите приходи на пазара. Сравнение с първите шест месеца на миналата година ръста при събраните премии от компанията са 89.59%. Най-сериозен дял в портфейла на
компанията заемат дългосрочните застраховки "Живот", приходите от които са около 83.07% от общите й приходи.
Втори по премиен приход е ДЗИ. Събраните от най-популярният у нас застраховател премии за първото шестмесечие възлизат на 9.194 млн. лв., което се равнява на 22.17% от пазара. Ръстът в премиите
сравнение с шестмесечието на 2003 г. е 3.34%.
Портфейлът на бившият държавен застраховател е доста "по-пъстър". Компанията е инкасирала най-сериозни приходи от застраховката "Живот" - 3.423 млн. лв. (или 37.23% от общите приходи на
дружеството), но има добри резултати и в продажбата на застраховка "Живот свързана с инвестиционен фонд", "Злополука", "Допълнителна застраховка" и "Постоянна здравна застраховка".
ДЗИ е лидер в продажбата на един нов и набиращ все по-голяма популярност застрахователен продукт - "Живот свързан с инвестиционен фонд". Приходите на компанията от реализирането на този продукт са
2.685 млн. лв., което е 93.43% от приходите на всички компании. Всъщност в момента само още две дружества предлагат въпросната застраховка, но интерес към нейната продажба проявяват още няколко
застрахователя.
Застрахователна компания "Орел Живот" отново се върна в челната тройка. Приходите на компанията за шестте месеца на година възлизат на приблизително 5.963 млн. лв., което се равнява на 14.38% от
общите приходи в бранша. Сравнение с миналата година приходите на компанията са се увеличили с 40.73%. "Орел Живот" е лидер в продажбата на "Здравна застраховка", а най-продаваният продукт на
дружеството е застраховката "Живот". Много добри са резултатите на компанията и при продажбата на "Женитбена и детска застраховка" и "Живот, свързана с инвестиционен фонд".
На малка разлика след лидерите на четвърто място по премийни приходи се нарежда "Ей Ай Джи Лайф (България)" ЕАД. Реализираните от компанията приходи към 30 юни т.г. възлизат на около 5.503 млн.
лв., което се равнява на 13.27% от събраните общи премии в бранша. Ръста в приходите за шестмесечието на тази спрямо миналата година е 37.09%.
С много добри резултати шестмесечието приключиха и ЗАД "Булстрад Живот" и ЗК "Витоша Живот". Приходите на първата компания възлизат на 3.138 млн. лв., а на втората са 2.128 млн. лева.
Пазарните и дялове са съответно 7.56% и 4.18%, а ръста в премиите спрямо миналата година са 48.78% и 47.23%. За "Булстрад Живот" трябва да се отбележи още, че е лидер на пазара при продажбата на
"Допълнителна застраховка". Всъщност това е и продукт, който заема най-голямо място в портфейла на компанията.
Голямата шестица в животозастраховането държи над 91% от пазара.
Това подсказва за голяма концентрация на бизнеса в бранша. Останалите 5 компании държат по-малко от 9%. Сред тях са 2 застрахователни дружества и три взаимозастрахователни кооперации. Въпросните
застрахователните компании са ЖЗК "Български имоти" и "ГРАВЕ България", от които се очакваше много повече. Интересно е, че и двете дружества са собственост на австрийски инвеститори, но като че ли
с по-голям потенциал е първото от тях. Това означава, че съревнованието между тези две компании за в бъдеще ще е много интересна.
С интерес ще наблюдаваме и първите стъпки на новопоявилата се преди около месец животозастрахователна компания "ДСК Гаранция". Първите заявки, които дадоха нейните собственици и мениджъри са да
бъдат един сериозен играч на пазара.
Умерено добре и според скромните си възможности се представят трите взаимозастрахователни кооперации. Техните резултати са значително по-ниски, но явно това е моментния потенциал на тези
структури.