До края на 2025 г. може да са готови около 80 км от магистрала „Хемус“, каза регионалният министър
Всички магистрални участъци и основни скоростни пътища ще бъдат обследвани с георадар и със скенер за равнинност. Проверката ще започне по основните магистрални участъци до месец. Изискал съм
график, по който скенерът за равниност да направи "образна диагностика" първо на трасета, които са в гаранционни срокове, за да може при евентуална установена нередност, държавата да отправи искове
срещу строителите.
Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков в сутрешния блок на Нова телевизия "Здравей, България". Обследването ще бъде по официално утвърдената Методика на
Института за пътища и мостове. Ако диагностиката покаже намалена дебелина на асфалтовия слой, ще бъдат взети ядки съгласно методиката - през определено разстояние от всеки участък.
Взетите ядки асфалт от предходния екип на МРРБ са единични, от участъци с изтекъл гаранционен срок и не по официално утвърдената методика на Института за пътища и мостове. Това практически
означава, че при констатирана намалена дебелина на настилката, държавата не може да предявява претенции, коментира министърът.
Цеков обясни, че магистрала "Хемус" е показателен пример за това как не трябва да се осъществява магистрално строителство. Регионалният министър подчерта, че ако са били съблюдавани законът и
общественият интерес, "Хемус" отдавна щеше да е построена. Той отново припомни, че довършването ѝ е било възложено чрез инхаус договори за близо 2,7 млрд. лв. през 2018 и 2019-та година с цел да се
заобиколи закона.
"В последните две години и половина по магистрала "Хемус" не се строи реално", съобщи още министърът и допълни, че това е така, защото нито един негов предшественик не е имал смелостта да погледне
фактите такива, каквито са.
Според Цеков в момента има две възможности за завършването на аутобана – държавата да поеме риска да загуби авансите за над 1 млрд. лв. или да търси начин да "санира" допуснатите закононарушения
така, че да продължи строителството по вече сключените договори. "Държавата е вкарана в правен капан", обясни регионалният министър и подчерта, че най-добрият вариант е сега чрез законодателни
мерки да се даде възможност да продължи строителството.
В момента се работи малко в първите три участъка на магистралата, за които са сключени договори през 2018-2019-та година, като към момента цените, на които са сключени договорите не отговарят на
пазарните условия, стана ясно още от думите на министъра. Първият участък е готов на 76%, втори и трети – на около 40%. Това означава, че в рамките на следващите две години, в края на 2025-та
година, може да са готови още около 80 км от аутобана, обясни Цеков.
Той информира още, че по магистрала "Европа" се работи и по двата участъка, като се очаква участъкът до Калотина да бъде завършен тази година.
Продължават усилията за намиране на решение и за завършването на магистрала "Струма". В момента се работи по вариант за запазване трасето по източния склон на Кресненското дефиле и се търси
алтернативен маршрут в обратната посока извън дефилето. "Идеята е досегашният път да бъде запазен като локален между населените места, така ще се запази и биоразнообразието в района", подчерта
регионалният министър. По думите му веднага щом Европейската комисия одобри този вариант, до края на тази година може да започне проектирането. "Трасето трябва да се изгради до 2027-ма година",
обясни министърът и допълни, че по този начин ще се даде възможност за алтернативно транспортно решение в региона.
Андрей Цеков информира, че вече са започнали предпроектни проучвания за разширяване на магистрала "Тракия" между София и Пловдив. След което трябва да се извървят процедурите по ОВОС и проектиране,
като реалистично до строителство на допълнителни ленти може да се стигне най-рано след 3 години.
Съвсем различен ще бъде подходът по отношение възлагането на зимното поддържане и текущия ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа, стана ясно от интервюто на министъра. За първи път
поръчките са обявени с критерий най-ниска цена, "а това е най-голямата гаранция за свободна конкуренция", каза Цеков. Той допълни, че "още в ден първи след изтичане срока за подаване на офертите се
отварят всички цени, извършва се класиране, след което се проверява дали отговарят на предварително зададените условия само първият и вторият. По думите му критериите са направени абсолютно
съобразено със спецификата и сложността на въпросната поръчка.
"Републиканската пътна мрежа е около 20 000 км, което означава, че в една област имаме средно около 800 км пътна мрежа, която следва да бъде поддържана", подчерта министърът и допълни: "Как при
това положение е ограничително изискването за наличие на опит на 400 км, т. е. половината от обхвата на пътната мрежа в съответната област? Категорично не е! Законът позволява да бъде два пъти
дори, ние сме го сложили половин. Целта е да се гарантира, че въпросният изпълнител ще има достатъчно опит и ресурс да поддържа тази мрежа. Това не препятства малките фирми, защото те могат да се
обединят, да направят консорциум и да участват в изпълнението. Бидейки по-малки, имайки по-малки допълнителни разходи, те ще могат да предложат вероятно по-добра цена и предвид това, че прилагаме
критерий най-ниска цена шансът да спечелят е огромен".
Регионалният министър беше категоричен, че при критерия най-ниска цена спечелилите фирми ще работят по заявените от тях суми. "Няма да има анекси, с които на по-късен етап държавата да плаща
допълнително за пътно поддържане", каза Цеков.