Неуважителното поведение на другите водачи ни прави особено нервни на пътя
Управлението на автомобил, също както и футболът, могат да накарат иначе уравновесени и вежливи хора да се превърнат в грубияни и дори насилници на пътя. До този извод са достигнали застрахователи
от казахстанската компания Kompetenz. Аналитичното звено на застрахователя изследвало поведението на шофьорите в Алмати и Астана, за да намери отговор на въпроса коя е най-честата причина за
пътната агресия.
В проучването, проведено по метода на интервюто, са участвали 1342 водачи на възраст от 18 до 72 години. На шофьорите били зададени различни въпроси, сред които "Кое най-често ви дразни по време на
управление" и "Колко често се ядосвате зад волана".
78% от участниците в пътното движение се дразнят от неуважителното поведение на другите водачи. Перченето зад волана, отнемането на предимство, заставането най-отпред на светофар, псуването и
показването на неприлични значи са откровена покана за конфликт, нерядко и физически, категорични са водачите.
Друга причина за афект са задръстванията – 19% от респондентите са посочили, че при големи задръствания стават особено раздразнителни. Според специалистите, задръстването прилича на опашка и
всеки шофьор се чувства част от нея – без яснота защо се е образувала и колко време ще продължи нивото на емоционална нестабилност се покачва пропорционално с времето, прекарано в това неведение. И
както при пререждане на опашка хората реагират буйно, така и на пътя всеки опит за минаване пред останалите се санкционира – със звуков сигнал или вербална, а понякога и физическа агресия.
17% от запитаните са посочили, че причина за конфликт на пътя може да стане неспазването на дистанция или заниманията на останалите шофьори с други неща зад волана – гримиране, говорене по телефон
и пр.
16% от респондентите търсят причината за агресия в прекалено бавното каране на водача преди тях.
Лошото качество на пътя и дупките на пътя предизвикват ярост у 12% от участниците в допитването.
4% от водачите пък се дразнят от външната реклама, която отвлича вниманието им.
Съвкупно резултатите надвишават 100%, защото респондентите са давали повече от 1 отговор. Общият извод на застрахователите е, че като цяло увеличаването на автопарка в страната създава сериозни
предпоставки за повишаване нивото на нетърпимост при шофиране. Въпреки че проучването е правено в Казахстан, резултатите със сигурност могат да бъдат валидни и за други страни, например България.