Две са рисковите групи - едната са младите водачи до 25 г. със стаж до 2 години на пътя, а другата са тези над 65-годишна възраст
Инцидентът със 76-годишния шофьор на джип, който в петък миналата седмица прегази 3-ма на тротоара пред столичен мол, показа, че е крайно време към възрастните водачи на МПС да се прилагат по-специални мерки.
Две са рисковите групи - едната са младите водачи до 25 г. със стаж до 2 години на пътя, а другата са тези над 65-годишна възраст.
В Европейския съюз има изследвания по темата, които показват, че процентът на смъртните случаи при шофьори над 65 г. е над 5 пъти по-висок от средния, а на наранявания - 2 пъти. На какво се дължи това? Факторите са няколко, като на първо място са визуалните затруднения, които изпитват възрастните водачи, докато шофират. Другият проблем е свързан с концентрацията и вниманието по време на шофиране, които са функция от заболяванията, съпътстващи възрастните хора. Те са причина за влошената им оценка за скоростта на приближаващите се към тях превозни средства. При тези шофьори се наблюдават също забавени реакции при извършване на маневри, а при дълъг път се появяват проблеми с издръжливостта, т.е. умората при тях настъпва много по-бързо.
Всичко това означава, че към възрастните водачи трябва да има по-специално отношение. Не можем да въведем забрана за шофиране след определена възраст, защото това е дискриминационно и не помага. Но трябва да има специален регламент с мерки и изисквания към по-възрастните шофьори, който в нашето законодателство все още липсва. Мерките са няколко.
Повишаването на техните познания как да се влияе върху управлението на превозното средство.
Формиране на комплекс от медицински изисквания за здравословното състояние на шофьорите над 65 г. Защото не може едно медицинско свидетелство за 20-годишен човек да го приложим за 65-годишен. Затова трябва да се въведат периодични медицински прегледи, по-строги обаче и по-детайлни за водачите на МПС в третата възраст.
Интересна идея е да се намалят сроковете на валидност на свидетелството за управление на водачи над 65-годишна възраст. Т.е. ако те бъдат примерно 2 или 3-годишни, това означава, че възрастни водачи трябва да минат през процедура за подновяване, включваща и медицински преглед.
Нека не забравяме също, че не само шофьорите над 65 г., но и възрастните пешеходци са изключително рискови. Статистиката показва, че всеки втори сред загиналите пешеходци е над тази възраст. Това пак е свързано с по-бавното им придвижване, с нереалната им преценка за приближаващи се автомобили, също и на обстоятелството, че обикновено са облечени в тъмни дрехи, особено ако се придвижват в тъмната част на деня и по пътното платно, а не по тротоарите.
Така че когато говорим за възрастни хора зад волана или пешеходци, наистина трябва да има специално отношение. Всички сме виждали американски филми, в които възрастни баби и дядовци на по 90 г. карат мощни коли. Но там също има регламенти. Валидността на книжките на такива водачи също е намалена, а медицинските изследвания при тях са повече. Така че има много практики, които могат да се приложат.
Авторът председател на Асоциацията на пострадалите при автомобилни катастрофи