Създава се усещане за непрозрачност на бонуса и липса на справедливост
Новият вариант на "Бонус-малус" е по-мек спрямо предишния, но и той съдържа редица недостатъци. Има потенциал да се промени поведението на водачите на пътя, но този потенциал не е съпроводен с
прогнозни числа за промени в определени насоки, като например по-малко ПТП-та, по-малко превишаване на скоростта, по-малко пострадали за единица време, тоест, в този вариант липсва конкретика,
заяви в интервю за Радио България Надежда Минкова от Института за пътна безопасност.
Което и да е нарушение, свързано със Закона за движение по пътищата или Наказателния кодекс, не е застрахователно и не би трябвало да има значение за застрахователя. В този контекст, за да има
ефект от системата, тя трябва да е мотивирана много добре в количествени стойности от нейните вносители, подчерта Минкова и добави, че системата сега се възприема като незастрахователна мярка,
администрирана от застрахователния пазар.
Друг проблем, който притеснява, е предвиденият срок за реабилитация. Например, в закона за Движение по пътищата се предвижда при превишаване на скоростта от 20 до 30 км в населено място глоба,
реабилитацията да е 1 година. За сметка на това наредбата "Бонус-малус" предвижда 3-4 годишен срок за реабилитация за едно превишение на скоростта, което изглежда прекалено, каза още Минкова.
Пътният експерт открои още един проблем в системата. При предложеното изчисляване на отстъпките и завишенията един бонус би могъл да бъде усетен реално от шофьора само ако цените на
застрахователните полици са статични във времето. При една възходяща тенденция в движението на цените, било то поради нарастване на разходите на застрахователя, или поради повишение на средната
щета, ефектът на бонуса няма да бъде усетен от потребителя и на следващата година шофьорът вместо да има отчетен бонус, може да плати дори една по-висока обща премия в сравнение с текущата цена.
Този ефект е по-скоро сигурен, отколкото вероятен и аз бих го определила като непрозрачност на бонуса и може да демотивира водачите да съблюдават наредбата, каза още Минкова. В този контекст
сигурен е само малусът и у хората може да се създаде усещането за липса на справедливост.
Експертът открои още един проблем: при натрупан с течение на времето бонус, ако водачът си смени колата, той отново се връща в качеството си на собственик на базово ниво, което също демотивира
хората.
Минкова посочи, че телематичното застраховане е методиката, която при един развит пазар преценява най-точно рисковете. На този фон системта "бонус-малус" изглежда като ретро система, която, за да има ефект, трябва да бъде премислена много добре.