Булстрад засега удържа лидерската си позиция в продажбата на „зелени застраховки“
Въпреки че загуби монопола върху застраховките „Зелена карта“, „Булстрад“ продължава да е едноличен лидер на този пазар. Това показват обобщените финансови резултати на компаниите, предлагащи този вид застраховка. Техният общ премиен приход за миналата година е бил 26.393 млн. лева, съобщи Атанас Табов, председател на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи. Постигнатият финансов резултат всъщност не е за цялата календарна година, а само за периода от 1 април до 31 декември, тъй като през първото тримесечие на миналата година право да продава „Зелена карта“ имаше само „Булстрад“.
Застраховката „Зелена карта“
покрива отговорността на шофьорите за причинени от тях вреди на други лица в случаи на автомобилни произшествия извън територията на България. По същество това е нещо като международна автомобилна
застраховка „Гражданска отговорност“. „Зелената карта“ е един от задължителните документи, с които всеки българин трябва да се снабди при пътуване зад граница с автомобил.
Дългогодишният монопол на „Булстрад“ в продажбата на „Зелена карта“ беше нормативно регламентиран с министерско постановление още в далечната 1971 г. Едва през миналата година беше допусната
конкуренция в този сегмент от пазара - създадено беше национално бюро на автомобилните застрахователи и бяха въведени сериозни изисквания за дружествата, желаещи да се пробват в продажбата на
„зелените застраховки“.
През последните няколко години „Булстрад“ инкасираше около 30 млн. лева годишни приходи от продажбата на „Зелена карта“. Значителните постъпления от този вид застраховка изостриха апетита на
останалите автомобилни застрахователи, които пожелаха да включат „Зелена карта“ в портфейла си от предлагани услуги. Интересът на компаниите се подсилваше от факта, че този вид застраховка е
задължителна за пътуващите в чужбина с автомобилите си български граждани.
След падането на монопола много от по-малките компании побързаха да се регистрират в бюрото на автомобилните застрахователи. Изглежда, мнозина от малките застрахователи разчитаха, че само ще
печелят от „Зелена карта“, без да им коства никакви разходи. Много скоро обаче дружествата осъзнаха, че няма да е толкова лесно, тъй като става дума за международна застраховка, която се продава
при много стриктни правила. По всеобщо мнение „Зелена карта“ е коварна застраховка - от нея може да се печели добре, но може и да се стигне до загуба, тъй като изплащаните щети по нея са големи.
Падането на монопола
Първоначално учредители на националното бюро на автомобилните застрахователи станаха 11 застрахователни дружества, но две от компаниите не можаха да покрият високите изисквания за членство. Така в
крайна сметка членове на сдружението станаха девет дружества - „Булстрад“, „Алианц България“, „Бул инс“, „Витоша“, ДЗИ-Общо застраховане, „Евро инс“, „Орел“, „Юпитер“ и „Хановер КООП
България“.
Въпреки че е член на националното бюро, „Хановер КООП България“ по една или друга причина все още не предлага сертификата „Зелена карта“. „Ще започнем да продаваме „Зелена карта“ през втората
половина на тази година. Ще използваме съществуващото ноу-хау на нашите акционери и се надявам да се наложим на пазара“, заяви изпълнителният директор на „Хановер КООП България“ Петър
Аврамов.
От средата на февруари националното бюро на автомобилните застрахователи прие още един нов член - ЗК „Български имоти“. Изпълнителният директор на дружеството Данчо Джиков заяви, че най-късно до
края на март ще бъде пусната в продажба „Зелена карта“.
Включването на тези две дружества още веднъж илюстрира нарасналия апетит към този сегмент от пазара, където
"Булстрад" си остава лидер
Още през миналата година се смяташе, че след падането на монопола „Булстрад“ ще запази около 60% или 70% пазарен дял. Тези прогнози се основаваха не само на инерцията, натрупана през годините, а и
на опита, който имат работещите в компанията. За деветте месеца работа на конкуриращ се пазар „Булстрад“ е реализирала малко над 16 млн. лева приходи, което означава, че на нея се пада около 60.80%
от пазара на „Зелена карта“. Ако към този резултат прибавим и постигнатото от компанията през първото тримесечие, то общият премиен приход на „Булстрад“ за миналата година възлиза на 23.588 млн.
лева, което се равнява на 69.43% от пазара на годишна база.
Заедно с това дружеството отчита премиен приход от продажба на „зелените застраховки“ чрез брокери в трети страни (Русия, Литва, Молдова и Беларус) в размер на около 9.975 млн. лева. Ако тези
приходи се прибавят към общия финансов резултат, ще излезе, че общите постъпления на „Булстрад“ от „Зелена карта“ се равняват на 33.563 млн. лева, което му отрежда завидните 76.37% от пазара.
„Никога не сме си правили илюзия, че ще останем завинаги единствените на пазара за „зелена застраховка“. Постигнатите финансови резултати от другите компании не ни изненадват, тъй като ги бяхме
предвидили. Както виждате, ние компенсираме по-малките си премийни приходи в България през миналата година с приходи от чужбина и като цяло резултатите ни са по-добри“, заяви изпълнителният
директор на дружеството Румен Янчев.
Къде са другите
Втори по приходи от „Зелена карта“ след „Булстрад“ за периода април-декември е ДЗИ-Общо застраховане. Дружеството е постигнало 2.390 млн. лева приходи, които се равняват на 9% от общия премиен
приход от този вид застраховка. Челната тройка се допълва от „Витоша“ с приход от 1.854 млн. лева, или около 7%. По нататък подреждането на компаниите е „Алианц“ с 1.798 млн. лева и дял от 6.8%,
„Евро инс с 1.726 млн. лева и дял от 6.52%, „Бул инс“ с 1.152 млн. лева и дял от 4.35%, „Орел“ с 829 хил. лева и дял от 3.13%, „Юпитер“ с 635 хил. лева и дял от 2.4% от пазара на „зелените
застраховки“.
Тези данни показват, че макар и бавно компаниите вече трайно се настаняват във вече демонополизираната пазарна ниша. Разликата в количеството на продадените полици (въпреки единните минимални
тарифи) и съответно в премийните приходи се обяснява с факта, че дружествата започнаха да предлагат услугата по различно време. Едни стартираха още в началото на април, други пък стъпиха на пазара
едва в края на май. Трябва да се отчете и фактът, че повечето от застрахователите все още са респектирани от застраховката „Зелена карта“ и я предлагат много умерено и консервативно, без излишен
рекламен и маркетингов натиск на пазара.
Картината може да се промени още през тази година, когато се очаква компаниите да подходят по-агресивно към продажбата на „Зелена карта“. Не е изключено в следващите месеци други българските
застрахователи да се престрашат по примера на „Булстрад“ и да започнат да предлагат „Зелена карта“ в страни, където няма развит местен пазар. Ако това стане, картината в тази пазарна ниша ще е
съвсем различна от миналогодишната.
Според наши застрахователи истинското разположение на силите на пазара на „Зелена карта“ ще проличи едва през 2004 г. Дотогава конкурентите на „Булстрад“ ще са понатрупали опит и самочувствие, а
освен това резултатите ще може да бъдат сравнявани на годишна база. Прогнозите са, че пазарният дял на „Булстрад“ за „Зелена карта“ през следващите една-две години ще падне до около 45-50% за
сметка на разширяващия се дял на други компании. В по-дългосрочна перспектива очакванията са, че тази тенденция ще изравни силите на пазара и след четири-пет години няма да има застраховател с
по-голям дял от 30%.