Най-лошият шофьор занулява лошата си история за 12 години, а за да стигне до пълен бонус, са му нужни 20 години
78% или повече от 2 млн. собственици на автомобили ще плащат по-евтина "Гражданска отговорност" след като влезе в сила системата бонус-малус. 15% или един милион шофьори ще трябва да се бръкнат за
по-скъпа полица, а около 4 на сто от водачите ще са на нула, тоест ще плащат същата застраховка, каквато и сега. Това обявиха от Комисията за финансов надзор при представянето на наредбата,
регламентираща бонус-малус класовете в "Гражданската отговорност". Наказани ще бъдат както извършилите тежки нарушения, така и шофьорите с по-леки прояви.
От Регулатора са изчислили, че 44%, или един милион души, което е почти половината собственици на возила, ще достигнат максималния бонус от 25% и ще плащат около 225 лв. по сегашните цени на
застраховката. Ако са изрядни пред първите две години след старта на системата, шофьорите ще плащат 20% по-евтина полица. Една година без нарушения води до 10 на сто по-евтина ГО.
Едва 0,6% ще бъдат засегнати с 400% от малус системата. Те ще плащат по около 1200 лева средна цена на полицата. Най-скъпа застраховка ще плащат шофьорите, предизвикали тежки ПТП със смърт. За
по-дребни нарушения ще са нужни поне 8-9 нарушения годишно, за да попаднат в тази група. За по-незначителните нарушения, за които ИНСМАРКЕТ вече писа,
оскъпяването ще е с 10%. Тук влиза най-честата причина – превишаването на допустимата скорост. За тези водачи ГО ще е около 330 лева по актуални цени.
Ето част от причините за по-висока цена на застраховката "Гражданска отговорност":
- Превишаване на ограничението на скоростта извън населено място с 10–30 км/ч - отнемане на 1 точка и по-висока ГО
- Нанесени вреди на имущество, причинени поради непредпазливост, в размер до 300 лв. на база Констативен протокол - отнемане на 3 точки и по-висока ГО
- Превишаване на ограничението на скоростта в населено място с 10–30 км/ч - отнемане на 3 точки и по-висока ГО
- Отнемане на предимство, Опасни маневри, Неспазване на дистанция -отнемане на 7 точки и по-висока ГО.
- Хулиганско поведение при управление на моторни превозни средства-отнемане на 7 точки и по-висока ГО.
- Когато едно деяние съставлява едновременно административно нарушение (или престъпление) и е довело до причиняване на вреди, за които е изплатено обезщетение по задължителна застраховка
"Гражданска отговорност" на автомобилистите, същото се квалифицира като два инцидента и за всеки от тях се начисляват съответният брой наказателни точки.
Фокусът на бонус-малус системата е върху събития, които създават непосредствена опасност от ПТП, затова ако някое прегрешение не създава такава предпоставка, няма да влезе като
утежняващ фактор при формиране на цената. Такива, примерно, ще бъдат: неправилното паркиране, карането в бус лентата, както и управление без фарове.
Натрупаните през годините малус точки ще могат да се компенсират с изрядно шофиране, посочи експертът на КФН Николай Петков. Той добави, че има идея за ускорено чистене на лошата история, примерно
с еднократно заплащане като вид наказание, но все още от КФН не са направили всички разчети и затова е рано да се обявяват подробности.
Според Владимир Савов, и. д. Ръководител на управление "Застрахователен надзор", след първата година от прилагането на системата повечето водачи ще бъдат с някакъв бонус при формирането на
цената.
Методиката за формиране на различните ценови класове изхожда от статистически данни за периода 2014-2017 г. В края на всяка година пък Гаранционният фонд ще отчита дали има недофинансиране на
системата с цел коригиране на тези ценови класове. Поне 2 години след старта ще са нужни на системата "бонус-малус", за да се стабилизира и да започне да отчита утвърдени резултати.
Като цяло на един шофьор с най-висок малус ще са му нужни 12 години, за да занули лошата си история, а за да стигне до пълен бонус ще трябва да е кристален в управлението си около 20
години.
Един от най-болезнените въпроси при общественото обсъждане на наредбата е за наследяване от страна на автомобила на лошата история на водача, признаха от КФН и посочиха, че умуват какво да
предложат като механизъм при продажбата на автомобил. Надзорът обаче няма да се откаже напълно от концепцията за наследяване на малуса. Всеки ще може да провери шофьорската история на автомобила,
като влезе в системата на Гаранционния фонд. Проверката обаче няма да е по регистрационен номер, както е в момента при проверка за валидността на автомобилната полица, а по рама на
автомобила.
Застрахователите са дали положително становище по Наредбата, посочиха още от Надзора.
Въпреки че Наредбата за бонус-малус системата трябва да влезе в сила от началото на следващата година, са нужни още доста технически напасвания и затова няма яснота кога реално ще бъде приложена,
стана ясно още на срещата.