От Надзора коментират, че не могат да се търсят още доказателства, за да не се платят обезщетения на близките на жертвите
6 жалби са постъпили в комисията за финансов надзор от близките на общо 7 от загиналите лица при пътния инцидент край гр. Своге през 2018 година. По отношение на две от жалбите спрямо
застрахователното дружество ЗД "Бул Инс" АД са приложени принудителни административни мерки (ПАМ) да изплатят обезщетения по сключената от тях застраховка "Злополука" на пътниците в средствата за
общински превоз, съобщиха от Комисията за финансов надзор (КФН) по повод отвореното писмо от близките на загиналите в трагичния инцидент. ИНСМАРКЕТ писа вчера за това и припомни, че минималната
сума за изплащане по тази застраховка според Кодекса за застраховането е 50 000 лв. за всеки пътник.
"Изплащането на сумата от 10 лв. обезщетение за пътник в катастрофиралото превозно средство е противозаконно, защото законът изрично е предвидил минимална сума от 50 000 лв. за всеки пътник",
посочва Реигулаторът.
Проверката на КФН е установила, че при завеждане на претенциите на наследниците пред "ЗД Бул Инс" АД заедно с писменото искане са представени констативен протокол за пътно-транспортното произшествие (ПТП), препис - извлечение от акт за смърт; удостоверение за наследници; справка от Информационен център към Гаранционния фонд (ГФ) и удостоверение за банкова сметка. Относно документ, който да доказва, че пострадалите са били пътници, трябва да се посочи, че в констативния протокол за ПТП се съдържа подробен списък на пътниците в автобуса. В тази връзка документите, представени заедно със завеждане на претенциите, напълно установяват основанието за изплащане на застрахователното обезщетение, се казва в позицията на Комисията.
Застрахователната компания с писмо с изх. № НЦ-7969 от 09.11.2018 г. е поискала от Национална следствена служба (НСС) отговор дали е установено наличието на алкохол и упойващи вещества в кръвта на водача на автобуса, дали за автобуса има издаден лиценз – Удостоверение на пътно превозно средство за обществен превоз на пътници, и дали са изпълнени изискванията за случаен превоз на пътници.
От застрахователната компания отказват изплщането на обезщетение, защото считат, че няма доказателства за извършен обществен превоз.
От КФН са категорични, че според чл. 106, ал. 5 от Кодекса за застраховането (КЗ) не се допуска изискване на доказателства, за които може да се направи разумна преценка, че нямат съществено
значение за установяването на основанието и размера на претенцията и целят необосновано забавяне и удължаване на процедурата по уреждането й. Поисканите от НСС документи нямат пряко отношение за
установяване на основанието на претенциите, а биха имали значение единствено за възникването на правото на регрес на застрахователя. Ето защо, освен неморално, е и незаконно да се отказва
изплащането на застрахователно обезщетение поради това, че НСС не е отговорила на запитването, а представените документи са установили основанието на претенциите, заключават от КФН.
Освен изведените по-горе доводи и с оглед значимите обществени отношения, които защитава задължителната застраховка "Злополука" на пътниците в средствата за обществен превоз, изключените от
покритие рискове са детайлно уредени в чл. 475 от КЗ. Събитието, за което са заведени претенциите и не попада в хипотезата на нито едно от изброените изключения. От Надзора посочват още, че е
недопустимо разширяване на законоустановените изключени от покритие рискове, защото обратното би обезсмислило целта й, а именно да обезщети най-ценното - живота, здравето и телесната цялост на
пътниците в средствата за обществен превоз.
Наложените от Комисията за финансов надзор на "ЗД Бул Инс" АД принудително административни мерки са обжалвани от застрахователното дружество пред административния съд, София Област, като
застрахователят е поискал съдът да спре предварителното изпълнение на мерките.
По останалите 4 жалби са открити производства за прилагане на принудително административни мерки, като предстои да бъдат издадени решения в рамките на следващата седмица.
Припомняме, вчера наследниците на загиналите в катастрофата край Своге през август 2018 г. излязоха с отворено писмо до премиера, омбудсмана и председателя на КФН. Те се оплакаха, че след представяне на всички необходими по закон документи за изплащане на застраховка "Злополука на пътниците" след 8 месеца застрахователната компания е превела по 10 лв. на трима от наследниците на загиналите.