Както в Германия със сателит ще дебнат камионите
С камери и полицейски постове ще се следи дали шофьорите плащат пътните си такси след въвеждането на тол системата у нас. За леките автомобили остават винетките, а за тежкотоварните са таксите.
Винетните стикери стават електронни, но цените им се запазват, пише в. Монитор. Дали са купени винетките, ще установяват специални камери, монтирани на рампи. Информация ще се подава в реално време
към контролен център. Така ако данните на колата не са в системата, шофьорът ще бъде глобен, но само ако го спре патрулка. В контрола освен Пътна полиция ще се включат и 50 коли с мобилни екипи на
Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
Покупката на електронната винетка ще прилича на покупка на самолетен билет. В специални автомати шофьорите ще въвеждат регистрационния номер на колата и желания период. След това ще плащат кеш или
с банкова карта. Автомати за винетки ще има по бензиностанциите в страната, ще има и над 500 терминала на самообслужване, коментира Борис Марков, представител на фирмата, която ще изгражда
системата, предава Нова телевизия. Винетки ще могат да бъдат купени и в пощите или онлайн от страницата на АПИ.
С въвеждането на тол системата е възможно пътните такси за тежкотоварните автомобили да скочат 6 - 7 пъти. След няколко месеца се очаква камионите да плащат не винетки, а за изминато разстояние, за
да се движат по републиканската пътна мрежа.
Шофьорите на камиони ще плащат за изминати километри, а не за време, както досега. Таксуването ще става чрез специални устройства, монтирани в кабината. Друга възможност е да се ползват маршрутни
талони. Ще се ползват основно сателитни устройства, всеки ще има право да ги закупи или да ги ползва под наем, обясни Марков. Върху карта ще се визуализира къде се намира камионът. Ще се изчислява
изминатото разстояние и ще се начислява сметка, която превозвачът ще заплаща. От описаното как ще работи тол таксуването у нас става ясно, че системата ще прилича на немската- първата в света,
която е базирана на сателитно проследяване. За разлика от Гърция и Сърбия, в България бариери и гишета няма да има. У нас шофьорите ще бъдат сканирани от устройства на метални рампи. Затова е
предвидено през следващите месеци да започне изграждането на 100 тол портала, 100 пункта за засичане на тежести и габарити, също и на център за управление.
Очакванията са пътните такси за тежкотоварните автомобили да скочат 6 - 7 пъти. Сега винетка за ден за тях струва 23 лева. С плащането й тежкотоварните автомобили преминават пътя от Калотина до
Капитан Андреево. За сравнение в Сърбия от Ниш до Пирот за магистрала с дължина 90 км от януари се плаща около 20 лева. Маршрутите, които ще бъдат обхванати от тол системата, тепърва ще се
прецизират. Обхватът на таксуване ще се разширява поетапно. Таксите ще бъдат съпоставими с нивата на таксуване в съседни на България държави. По първоначален план системата ще обхваща 16 хил. км от
пътната мрежа.