Транспортното министерство оценява автомобилите по нов начин
Монтирана работеща газова уредба на пропан или метан ще дава по-висока екооценка на автомобилите. Същевременно стана известно, че от Столична община искат "цапащите" коли да бъдат ограничавани в центъра и мярката да бъде въведена колкото се може по-бързо. С нови правила и по-старите, но щадящи природата коли, ще може да влизат в центъра на големите градове при високо замърсяване на въздуха, пише в. Монитор. По-екологичните МПС-та ще бъдат отличавани от вредните за околната среда със стикер за преминат технически преглед и вграден чип за екологичната група, гласят промени на транспортното министерство в наредбата за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства.
Новата разпоредба ще въведе пет екологични групи във връзка с ограничаването на трафика в градовете при пикови стойности на фини прахови частици. Определянето на групата ще зависи от
еврокатегорията или датата на първата регистрация на колата и от техническото измерване на отделяните замърсители. Предвижда се автомобилите, които са само с електродвигатели, както и тези с
водородна горивна клетка, да се категоризират в пета екологична група.
Както първи "Монитор" написа, идеята на столичните общинари е в центъра при замърсен въздух да се допускат автомобили само с най-високите екологични показатели на двигателя - Евро 5 и 6, а тези с
Евро 2 и 3 да се глобяват, ако преминават през централната част на града. Но транспортното министерство въвежда нови екокатегории, които ще се определят с измервания на двигателя, докато работи на
бензин, и другото алтернативно гориво. "Така въпреки по-ниския си стандарт за изгорели газове, автомобилите с алтернативни горива ще получават по-високи екокатегории", обясни пред "Монитор" Дамян
Войновски от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".
Практиката показва, че измерените газове на автомобили с пропан-бутан са с до 15 до 20 на сто по-ниски вредни емисии, отколкото на бензин. При метана този процент е между 20 и 27 на сто в полза на
природния газ. Така че със сигурност един автомобил, който има изправна газова система, ще даде по-добри резултати, отколкото на бензин.
Категорията ще се определя при периодичния преглед на автомобилите. Промените в наредбата предвиждат още създаване на онлайн система за регистрация на данните от газоанализаторите, димомерите и
стенда за проверка на спирачките, получени при годишния технически преглед. Това най-рано може да се случи от началото на другата година, въпреки желанието на столичните общинари да стане възможно
най-скоро. Необходимо е технологично време да се произведат новите екостикери, а и няма как собствениците на автомобили да бъдат задължени да минат два пъти на един и същ преглед за една
година.
Новите изменения ще доведат и до изменения в Закона за движения по пътищата, защото използването на стикерите, както и забраните за влизане в градовете и глобите при неспазването на ограниченията,
трябва да са в закона. Разпоредбата ще важи първоначално само за леките автомобили. Но от бившата ДАИ са готови при желание на общините промените да важат и за товарните.
Автомобилните газови уредби са най-разпространени у нас. Цените на АГУ-тата зависят от типа двигател. Карбураторните и моноинжекционни мотори могат да се оборудват с най-евтините газови уредби -
около 800 лева. За автомобилите с многоточкови инжекционни системи на двигателите е необходима по-сложна и респективно по-скъпа газова уредба. При тези АГУ-та има електронен блок за управление,
газови инжектори и газов изпарител. Тяхната цена надхвърля 1000 лева, като в зависимост от марката може да достигне и 1500 лева. Най-скъпи са системите, които вкарват газта в двигателя в течно
състояние. Те достигат до 5000 лева.
При годишните технически прегледи в талона на всеки автомобил ще се отразяват данните за навъртените километри. Техническото лице ще прави снимка на показанията на километража и ще проверява
информацията за показанията му от предходните периодични прегледи. С промените изпреварваме и намеренията на Европейския съюз за единна платформа, в която всички пунктове за годишни технически
прегледи да подават информация за реалния километраж на всяка кола, която мине през тях. Въпреки че в Германия това действие е криминализирано и се наказва строго от закона, автоджамбазите
продължават да "превъртат" километражите. У нас явлението е още по-разпространено, тъй като не е наказуемо. Едно изследване на руски експерти, касаещо автомобили "втора ръка" от Европа, показва, че
всяка втора кола на възраст над 15 г. е с върнат километраж.
Стари коли да бъдат изнасяни в държавите-членки на ЕС, само след като се преминали "ретрофитване" - т.е. подобряващ ремонт, който ги привежда към стандартите. Въвеждането на тази забрана обмисля
Европейската комисия по искане на България и още две държави – Полша и Словакия. Инициативата дойде от нас, а другите две страни са съвносители на точката.
Подкрепа за нея са изявили също Унгария, Румъния, Литва, Латвия, Кипър и Люксембург. Информационната нота е била представена от екоминистъра Нено Димов и внесена заедно с поляците и словаците. Тя е
била обсъдена на заседание на Съвета по околна среда на ЕС, проведено на 9 октомври 2018 г. и с нея се иска да бъдат приети общи мерки на равнище с ЕС за борба със замърсяването на въздуха. В
нотата се изтъква, че все по-голям брой градове в Западна Европа въвеждат забрани за движение на дизелови автомобили поради завишените им вредни емисии.
В резултат, от началото на 2018 г. се отчита нарастващ внос на употребявани автомобили от държави членки с високи средни доходи към такива с по-ниски. Именно затова вносителите настояваме да бъде
въведена мярката за забрана на износ, ако няма т.нар. "ретрофитване".
На мартенския съвет по околна среда пък Димов е настоял да бъде създаден нов Фонд на европейско ниво за чиста мобилност. В него могат да се акумулират средства от бюджета на ЕС, държавите членки,
съседни на ЕС държави, водещи производители на автомобили, енергийни компании и др. при запазване на конкурентноспособността. Фондът следва да подкрепя проекти, които могат да катализират
инвестициите в чиста мобилност в Европа. Предстои допълнителна работа по тази идея, както и обсъждането й с страните от Вишеградската четворка и Румъния.