Условията често са неясни и подвеждащи и става дума за нелоялна търговска практика
Колко набъбва сметката ни за телефон от нежелани абонаменти за игри, хороскопи, новини, прогнози за времето и други подобни в резултат от изпратени по инициатива на мобилните оператори кратки
текстови съобщения? Отговор на този въпрос потърси Нова телевизия, след като стана ясно, че ВАС потвърди заповед на Комисията за защита на потребителите за забрана за изпращане на подобни
съобщения.
"Окончателно е забранена една нелоялна търговска практика, за която ние сме се произнесли. Тези съобщения не са свързани пряко с услугата, която се предоставя от телекомуникационния оператор, а
насочват вниманието на потребителите към различен тип търговски оферти. Това, което ВАС е потвърдил, е че потребителите не могат да бъдат атакувани по този начин и после да се отказват от нещо,
което не са поискали, както посочва в мотивите си и съдът”, коментира пред Нова ТВ председателят на КЗП Димитър Маргаритов.
Комисията за защита на потребителите е започна проверка по повод сигнали за нежелан абонамент. Услугите, които се предлагат, са различни, но схемата винаги е една и съща. "Става дума за изпращане
на sms-и до потребителите, чрез които в първоначалния текст атрактивно се предлагат награди и се насърчават потребителите да проверят късмета си и да видят веднага дали печелят”, обясни експертът в
КЗП, работил по този казус Евтим Бонев.
Проверките на контролните органи показват, че условията често са неясни и подвеждащи и става дума за нелоялна търговска практика. Операторът се възползва от незнанието на една част от
потребителите, а информацията се предоставя на латиница, което допълнително затруднява определени групи, като по-възрастните хора, например.
"Не става ясно, че сред изтичане на определен безплатен период, потребителят бива абониран автоматично, без да предприема каквито и да е действия от негова страна”, допълни Евтим Бонев.
В момента, в който абонатът изпрати кратко текстово съобщение точно от този номер, всъщност се абонира за въпросната услуга, не се отказва – обясняват експерти по киберсигурност.
Така, без да усетим, месечната ни сметка набъбва с пъти – или с всеки нов sms, който изпращаме, или с дневни или седмични такси, които абонаментът изисква.
Председателят на КЗП Димитър Маргаритов потвърди, че в подобни случаи засегнатите абонати имат право и на компенсация за това, че са били жертва на нелоялната практика. "Механизмът е следният.
Когато получат своята сметка и видят, че нещо не е наред, трябва да се обърнат към оператора, който има 30-дневен законов срок да реагира. Ако не го направи по правилния начин, тогава те могат да
се обърнат към нас. Би било добре, ако имат в паметта на своите устройства скрийншотове и друга информация за това как са постъпили при тях съответните анонси, оферти, как самите те пък са
постъпили, когато са ги получили и тогава картината може да стане пълна и ясна, за да може и нашето произнасяне да е базирано на конкретни доказателства”, разясни той.
"Решението на ВАС касае конкретни жалби на потребителите и конкретно решение на нашата Комисия. Но като добра практика то би могло да бъде използвано и в други случаи”, каза още Маргаритов. И
добави: "Мисля, че в последно време е налице една безпротиворечива практика на съдилищата по отношение на нелоялни практики.”