Засилва се и мониторингът върху пазара на стоките и услугите, свързани с подготовката за новата учебна година
От началото на месец септември Комисията за защита на потребителите (КЗП) ще направи анализ на общите условия на застрахователните дружества, банките и финансовите институции, както и на съобщенията за намаления преди празниците и подготовката за зимния туристически сезон. Това съобщи на пресконференция днес в БТА ръководството на институцията. Засилва се и мониторингът върху пазара на стоките и услугите, свързани с подготовката за новата учебна година.
От началото на май до края на август КЗП е извършила около 11 000 проверки в туристически и търговски обекти, като е съставила близо 800 акта, съобщи председателят Димитър Маргаритов. Те са
свързани както с административни нарушения, така и с нелоялни търговски практики. Най-честите нарушения в туристическите обекти (хотели, ресторанти) са заради непредоставяне на услуги, за които
търговецът е поел ангажимент, или пък туристическите услуги не са отговаряли на степента на категоризация на обекта.
Забранени са 54 нелоялни практики предимно свързани с обявяването и прилагането на цените или липса в търговския обект на рекламирани в брошури артикули при провеждане на кампании за намаления и
промоции. Контролният орган е пресякъл некоректни практики също в сферата на телекомуникациите и на туризма, където е имало опити за подвеждане относно вида и категорията на туристически обекти, а
при наем на плажни принадлежности потребителят е принуден да заплати няколко услуги без възможност за избор само на желаната от него, каза Константин Райков, член на КЗП.
Анализирани са 22 договора с общи условия на небанкови финансови институции, туроператори, онлайн търговци, агенции за недвижими имоти, пощенски оператори, електронни съобщителни услуги,
застрахователни компании и др. 86 от клаузите са определени като неравноправни. На дружествата са изпратени препоръки за промяна или отстраняване на уговорките, които създават неравновесие между
правата и задълженията на двете стани по договора. Извършени са и над 480 проверки на електронни магазини, като са съставени 74 акта. Сред нарушенията са липса на информация за правото на отказ от
покупката в 14-дневния срок, препятстване правото на отказ на потребителя в 14-дневния срок и отсъствие на информация за възможността за алтернативно решаване на спорове, съобщи още Райков.
Жалбите и запитванията, получени в Европейски потребителски център България през от май до края на август, са се увеличили с около 42% спрямо същия период за 2016 г. От тях най-много са за
проблеми, свързани с транспорта (основно закъснели или отложени полети, загубен или забавен багаж).