Морската артерия обслужва около 12% от товарните превози в света
Отговорността на собственика на контейнеровоза Ever Given, блокирал Суецкия канал, е застрахована за $100-140 млн. UK P&I Club потвърди, че отговорността на плавателния съд през трети
лица е застрахована. Самият контейнеровози неговият товар са застраховани отделно. Макар че UK Club не може да коментира допълнителна информация заради конфиденциалността на договора, уточнява, че
всички претенции към собственика на плавателния съд ще бъдат детайлно разгледани. Собственикът и застрахователят на Ever Given могат да се изправят пред искове за милиони от администрацията на
Суецкия канал и компаниите, чиито кораби и танкери изчакваха да се разреши кризата със засядането на контейнеровоза. Припомняме, Ever Given блокира за седмица Суецкия канал от 29 март и бе
освободен след безпрецедентна спасителна операция. Собствениците на товара на борда на контейнеровоза, както и на останалите принудително спрели плавателни съдове ще поиска от застрахователя на
Ever Given обезщетение за бързоразвалящите се стоки и за неспазените срокове за доставка.
Контейнеровози от този тип могат да бъдат застраховани за повреда на корпуса и оборудването за сума от $100–140 млн., коментират източници от застрахователния бизнес. Отделно застрахователят ще
трябва да понесе загуби и за спасителната операция.
Припомняме, вчера анализатори от Fitch Ratings предупредиха, че голяма част от загубите, свързани прекъсването на веригата на доставки е презастрахована. Рейтинговата агенция посочи, че инцидентът
ще намали приходите на глобалните презастрахователи, но едва ли ще повлияе съществено на техния кредитен портфейл. В същото време от Fitch очакват поскъпване на морските презастраховки.
Собственикът на контейнеровоза – японската компания "Shohei Kisen" се извини за инцидента. Причините за засядането все още не са обявени официално. Няколко фактора бяха посочени като възможни
варианти: силният вятър, пясъчната буря, техническа неизправност, грешка на екипажа. Като най-вероятно причини към момента се разглеждат последните два фактора.
По данни на Bloomberg, ежедневните загуби за световната икономика от блокирането на Суецкия канал възлизат на $9,6 млрд., каквато е средната стойност на товарите, превозвани дневно в двете
направления. По време на принудителната блокада по Суецкия канал се натрупаха около 400 плавателни съда. За всеки ден престой Суецкият канал губи около $14 млн. от неначислени транспортни
такси. Морската артерия обслужва около 12% от товарните превози в света.