Апаши взимат всякакви метални и медни части, които могат да бъдат предадени за вторични суровини
Посегателствата върху влаковете и железопътната инфраструктура продължават, съобщават от БДЖ.
Най-често срещаните случаи са поставяне на предмети върху железния път, замеряне на влакове с камъни, умишлено спиране на товарни влакове с цел грабеж, кражби на части от вагони и локомотиви, на съоръжения от осигурителната и телекомуникационна техника, железопътни релси, жп стрелки и части за тях, скрепителни елементи, т.е. всякакви метални и медни части, които могат да бъдат предадени за вторични суровини.
Най-сериозното измерение на посегателствата е застрашаването на сигурността на движението на влаковете, както и живота и здравето на клиентите и служителите на железницата. Подобни посегателства са огромен риск за сигурността на движението и биха могли да доведат до катастрофи с непредвидими последствия, се казва в съобщение на БДЖ.
Голям брой посегателства се регистрират срещу железопътната инфраструктура, което също е предпоставка за железопътни инциденти, а разходите за възстановяване са огромни. Само от началото на годината до средата на месец октомври 2014 г., от НКЖИ са регистрирани 397 кражби на стойност 1 060 627 лв. В "БДЖ – Пътнически превози” са регистрирани 111 кражби на стойност около 400 000 лв., а кражбите в "БДЖ – Товарни превози” са в размер на над 100 000 лв.
От началото на 2014 г. са регистрирани 11 случая на умишлено поставяне на различни предмети върху релсите, поради които се е стигало до нанасяне на щети по локомотиви и мотрисни влакове. Обикновено предметите, които се поставят върху железопътните линии, са камъни, автомобилни гуми, клони и др.
От БДЖ дават пример от 31 октомври, когато камък върху релсите между гарите Панагюрище и Съединение е пробил картера на скоростната кутия на мотриса. За ремонта може да се наложи да бъдат платени 60 000 лева.
Много често пътническите влакове са обект и на замеряне с камъни. От началото на годината досега са регистрирани 49 случая, при които по влакове са хвърляни камъни. 10 пъти са обект на нападенията са били най-новите мотриси, които са в движение. Има и случаи на пострадали пътници.
През 2013 г. случаите на замеряне на влакове с камъни са 92, а щетите от тях възлизат на над 100 000 лв.