Застрахователите вече ще са длъжни да вписват в полиците, че ГО важи за целия ЕС
На път е да бъде преустановена преустанови практиката застрахователите да предлагат полици “Гражданска отговорност”, които „важат“ само за територията на България. Това ще стане, ако бъдат приети промените в Наредба №24 за задължителното застраховане, които Комисията за финансов надзор (КФН) е приела на първо четене.
В момента масово при покупка на задължителната полица водачите са питани дали ще ползват колата си само на територията на страната, или и извън нея. Ако заявят, че ще карат само у нас, получават отстъпка. Например полица с действие само в България за най-масовите автомобили излиза средно 180 лв., но ако с колата се пътува и в чужбина, цената скача на 200-210 лв. Разликата е заради сертификата “Зелена карта”, който струва от 10 до 20 лева.
„За мен има една полица за България и за чужбина. Не мога да коментирам маркетинговите стратегии на компаниите“, заяви преди време специално за Инсмаркет Орлин Пенев - председател на УС на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ).
Същото мнение споделя и Борислав Богоев, зам.-председател на Комисията за финансов надзор (КФН), ръководещ управление „Застрахователен надзор“.
По думите му застраховката „Гражданска отговорност“ е валидна във всички страни-членки на ЕС и Европейското икономическо пространство, без да е необходима допълнителна застраховка „Зелена карта“.
Той обясни практиката, която застрахователите имат – да предлагат застраховката ГО на по-ниска цена за управление в България и на по-висока при излизане в чужбина, с издаване на допълнителен сертификат „Зелена карта“ срещу доплащане – с това, че компаниите работят в изключително конкурентна среда, която изисква конкурентни премии. „Един от начините за постигането им е диференциация на тарифите в зависимост от риска. Някои компании предлагат и различни тарифи по ГО за столицата и за провинцията също поради различния риск, който поемат, предлагайки застраховката в натовареното движение в София и в провинцията.“
Богоев припомни, че за останалите, така наречени „трети държави“, „Зелената карта“ е задължителна.
Парадоксът е, че както по закон, така и според регламентите на ЕС, застраховката е валидна на цялата територия на ЕС, така че застрахователят трябва да плати и за нанесени на трето лице щети извън България, без да е нужна допълнителна кореспонденция и плащане. Но “Зелена карта” се прилага, за да се поддържа по-ниска цена на задължителната полица за масовия потребител.
Само със застраховка „Гражданска отговорност“ може да се пътува и в Сърбия, Хърватия, Андора, Исландия, Норвегия и Швейцария.
От КФН посочват като "трайна практика" погрешното информиране на потребителите, че полицата важи само за територията на България. Според надзора подобно твърдение е "в пряко противоречие с чл. 258, ал. 2 от Кодекса за застраховането и с европейските директиви". И на двете места изрично е посочено, че полица, сключена в държава от ЕС, важи за територията на целия съюз, без да се изисква издаването и плащането на допълнителни документи.
За да се преустанови тази практика, КФН предлага като задължителен реквизит в полиците да се включва и текст, че застраховката важи на територията на ЕС, всички страни от Европейското икономическо пространство, Андора, Сърбия и Швейцария.
Освен това се въвежда изискване полицата да важи до края на последния ден, включен в покритието. При някои застрахователи полицата е в сила само до часа, в който е сключена. Заради това се налага пренастройване на електронните системи на застрахователите, което ще отнеме време. Затова промените в наредбата ще имат 3-месечен отлагателен срок след датата им на публикуване в “Държавен вестник”.
Остава открит въпросът дали заради промените в Наредбата задължителната автомобилна застраховка няма да поскъпне от есента се 10-15 лева.