24 Февруари 2025, 02:46 Днес (0) | Вчера (0)

Купувачът ще може да връща стока, купена от амбулантен търговец

10 Август 2004 09:22 в-к "Новинар" по статията работи:
A+ A-

Закон спира продажбата на лекарства по телевизията

За първи път в новия проект на Закон за защита на потребителите се определят правила за покупка на стока извън търговски обекти. Проектът е приет от Министерския съвет и е внесен в парламента.
Забранява се предлагането на лекарствени и хомеопатични средства извън аптеките. Това означава, че ще бъдат спрени продажбите на такива продукти чрез телевизионните пазари или с директни предлагания от амбулантни търговци.
Авторите на закона предполагат, че потребителят е уязвим, когато му се предлагат стоки и услуги извън магазина, при посещение на търговеца на работното му място, в дома му, или по време на специална екскурзия, организирана от търговеца извън търговския обект.
Според текстовете дори ако купи такава стока или подпише договор за доставка на услуга, той може
   
да се откаже в 7-дневен срок
 
след покупката или подписването на договора.
Отказът ще е в сила, ако потребителят е поканил търговеца, производителя или доставчика на услугата в дома си, но е подписал договор и за други стоки и услуги, за които не е имал предварителна уговорка.
Гражданинът може да се откаже от такъв договор само ако купената стока или услуга е над 120 лева и договорът не е сключен по каталог, с който потребителят е имал възможност да се запознае преди това.
Пътуващите търговци или тези, които предлагат стока по каталог, са задължени да уведомят потребителя писмено за правото му да се откаже от договора, както и за името и адреса на лицето, към което той да адресира писмения си отказ от сключения извън магазина или фирмата за услуги договор.
Когато доставчикът не изпълни задължението да предостави пълната изисквана информация за търговията от разстояние, потребителят има право да се откаже от сключения договор в срок от 3 месеца, считано от деня на получаване на стоката или от сключване на договора за предоставяне на услугите.
   
Доставчикът е длъжен да възстанови
   
на потребителя в пълен размер заплатените от него суми не по-късно от 30 дни, считано от деня, в който потребителят е обявил отказа си.
Потребителят пък е длъжен да съхранява получените от доставчика стоки, тяхното качество и безопасност, докато тече срокът за отказ. Той обаче не може да върне стоки, които бързо се развалят или влошават качествата си, аудио- и видеозаписи, които са разпечатани, вестници, списания и други периодични издания, билети или талони от хазартни игри и лотарии.
Общите условия на мобилните оператори, топлофикация и др. ще се тълкуват в интерес на потребителя
Новият проектозакон за защита на потребителите предвижда още, че неясните текстове в потребителските договори, сключени при т. нар. общи условия, които регулират например отношенията между потребителите и мобилните оператори, БТК, и др., ще се тълкуват по благоприятен за потребителите начин.
Сега тези условия са прекалено общи и са изключително в интерес на операторите. Потребителят има много малко основания да претендира, ако е ощетен.
По общи условия ние сключваме договори с мобилните оператори, БТК, топлофикациите, ВиК, фирмите за топлинно счетоводство, електроразпределителните дружества.
Такива неясноти имаше в Закона за енергетиката около плащането на такса мощност и за сградната инсталация от абонати с напълно изключени радиатори. Гражданите ще могат да искат и включването на допълнителни клаузи в договорите извън общите условия, които се записват с анекси и които влизат като индивидуални ангажименти на дружеството с конкретния потребител.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 21 Февруари 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8728
GBP 2.4796 2.4887 2.3614
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив