Този модел е приложен в Румъния, вследствие на което рязко са намалели смъртните случаи
Въвеждането на "червен”, "жълт” и "зелен” код за спешност в болничната и доболничната медицинска помощ ще подобри работата на спешните екипи. Кодовете ще гарантират предимство на пациенти, които са в наистина по-тежко състояние. Това обясни д-р Десислава Кателиева, председател на Националната асоциация на работещите в спешната помощ.
След въвеждането на кодовете линейките в северната ни съседка вече пристигат при пациента за 8 до 10 минути вместо за 45. Кодовете "червен" или "жълт" се отнасят за пациенти с болки в гръдния кош и опасност от инфаркти. При подаването им те са с предимство. Код "зелено” се използва при по-леките случаи, като например пациенти с температура. При този код съответно пристигането на линейката отнема по-дълго време.
Засега у нас се разработва Концепция за развитие на спешната медицина, подобна на тази в Румъния. Тя обаче е на етап "вътрешно обсъждане". В концепцията са заложени още кариерно развитие и по-добри доходи на работещите в спешната помощ.
За реализирането на подобна модерна система в спешната помощ у нас се изисква предварително обучение на кадри, както и по-високо финансиране. Издръжката на спешната помощ в Румъния е 220 млн. евро годишно, а в България - общо 50 млн. лв.
Според заместник-министъра на здравеопазването Бойко Пенков българската спешна помощ се нуждае и от телемедицина, която да позволи на лекаря да има визуален достъп до линейката и да може да предава своето медицинско становище, за да се реагира най-ефективно.