В момента индустрията генерира 7% от националния брутен вътрешен продукт. Хиляди са гражданите на съседната ни страна, които работят в поддържащите сектора компании на брега, като например застраховането
Новото ляво правителство в Гърция се сблъска с Европейския съюз, но е много вероятно да избегне подобен сблъсък със собствената си морска индустрия. Партия "Сириза" на премиера Алексис Ципрас, която дойде на власт миналата неделя, обещаваше, че ще отнеме на гръцките корабособственици "данъчния рай", в който се развиват, предаде Ройтерс. Но през последните месеци Ципрас замълча по повод шипинга, който заедно с туризма, е единствената работеща индустрия в страната, която остава конкурентноспособна в световен мащаб.
Новата управляваща коалиция още с встъпването си във властта се конфронтира с партньорските европейски правителства. Бяха спрени редица приватизационни процедури. Правят се опити за радикално предоговаряне на дълговете на страната, но засега не се говори за данъците на морския бизнес.
"Ние сме тук за да решаваме проблеми, не за да създаваме нови", каза икономическият министър Георгиос Статакис, който е ангажиран с шипинговия портфейл. "Ще има диалог, дискусии, ще търсим най-доброто възможно решение", коментира икономистът, който идва от свързано с корабоплаването семейство, по време на церемонията по приемане на министерството.
Тази нагласа на Статакис може би представя добре истинската ситуация, която може да настъпи при непремерени действия. Голяма част от гръцките компании в сектора се управляват от предградията на Атина и Пирея. Много от фирмите са регистирани на Маршаловите острови и Търкс и Кайкос. Много често акциите на компаниите са на чуждестранни борси, а техните кораби плават под чужди флагове, като например под либерийски. Всеки опит за въвеждане на по-високи данъци в индустрия, която от десетилетия е виртуално освободена от тях, може да доведе до извеждане на капитали. Морската индустрия в Гърция е един от най-големите работодатели в страната, а ако нестабилността се прехвърли и върху нея икономиката ще бъде срината, а излизането от кризата ще продължи още дълги мъчителни години.
"Дори това ляво правителство няма да посмее да постави под риск тази толкова важна за страната индустрия", коментира главният административен директор на базираната в Атина и листната на борсата в Ню Йорк Euroseas Симеон Париарос. "Не очаквам нищо драматично през следващите месеци", коментира още той, цитиран от Ройтерс, след среща между "Сириза" и представителите на асоциацията на гръцките корабособственици.
Дали обаче правителството, което има огромна нужда от увеличаване на събираемостта, няма да посегне на морската индустрия предстои да видим.
"Не вярвам това да бъде направено от което и да е правителство. Пред потенциална опасност ще бъдат изправени десетки хиляди моряци и работещите на брега", коментира съветник на бившия финансов министър. "Никой не може да залага на карта 43% от европейския флот или 15% от световния", коментира още анализаторът.
От векове гръцкото корабоплаване е гръбнак на страната. Наскоро някои от големите играчи в бизнеса станаха световни звезди, например Аристотел Онасис, който се ожени за вдовицата на убития американски президент Джон Кенеди, коментира Ройтерс.
В момента индустрията генерира 7% от националния брутен вътрешен продукт. Хиляди са гражданите на съседната ни страна, които работят в поддържащите сектора компании на брега, като например застраховането.
Докато магнатите се възползват от либералния данъчен режим, търговската им свързаност със страната не може да се смята за даденост. "Гръцките корабособственици трябва да бъдат конкурентноспособни и ако ситуацията в страната се влоши е напълно възможно да изведат бизнеса си от страната", коментира Александрос Аргирос от независимия инвестиционен посредник в шипинга Axia Ventures. "Те не са обвързани със своите активи, които плават по целия свят, което превръща този бизнес в много по-мобилен", смята още експертът.
"Корабособствениците са защитени от конституцията, което означава, че няма как да бъдат увеличени данъците, които те плащат, без ревизия на основния акт", коментират представители на "Сириза". "Ще бъде дадена възможност на този бизнес да подпомогне и да участва в спасяването на икономиката", коментира още източникът от партията.
Въпреки обещанията сега, множество фирми изглежда бързат да изпреварят вероятните промени в данъчната система и прехвърлят основните си офиси в Монако и Лондон. Местните корабособственици не приеха с добро око спирането на концесиите за пристанище Пирея, въпреки, че коментираха, че това е "популистки ход, който към момента е неутрален и не им оказва влияние". Пет компании, сред които и китайската Cosco, участваха в процедурата за получаване на концесионните права.
Ако новото гръцко правителство иска подкрепа от сектора – със сигурност ще я получи, но само при умерен подход към него. "Агресивното облагане с нови данъци няма да доведе до нищо, освен излизане на компании от страната. Ние можем да осигурим допълнително участие към публичните финанси на Гърция, но това може да стане само с внимателен подход към нас и вземане под внимание на факта, че ние развиваме глобален бизнес", коментира неназован собственик на гръцки кораби, цитиран от Ройтерс.
Въпрос на време е да стане ясно дали новото правителство на "Сириза" ще се възползва от морския бизнес в търсене на изход от кризата или ще го настрои срещу себе си.