28 Април 2024, 00:17 Днес (0) | Вчера (0)

Москва готви единна методика за оценка на щети по автозастраховките

09 Юли 2013 12:50 ИНСМАРКЕТ по статията работи:
A+ A-
Последна редакция: 9 юли 2013, 12:53
Под лиценза на creativecommons

През 2012 година руските съдилища са гледали над 311 хиляди дела, вързани с искове за по-високи обезщетения

Към септември руският застрахователен пазар ще бъде въоръжен с единна методика за оценка на щети по автомобилните застраховки.

Правилата за провеждане на експертизите ще бъдат подготвени от руското транспортно министерство. Така властите се надяват за разтоварят съдилищата, които в момента са буквално затрупани от дела, свързани с искове за по-високи обезщетения, както и да примирят клиентите на застрахователите за размера на ликвидираните щети.

Според очакванията на чиновниците, с над 60 процента се очаква да паднат исковете, свързани с обезщетения по „Гражданска отговорност“ и Каско.

Както напомня в. „Комерсант“, през 2012 година руските съдилища са гледали над 311 хиляди дела от подобен характер.

Едва в 1,8% от тях Темида е отказала на автовладелците по-високи обезщетения. В тяхна полза са били отсъдени 19,2 млрд. рубли (близо 582 млн. долара).

Както е видно подобна единна методика е необходима преди всичко на застрахователите, които отдавна настояват за изработването й. Според тях разликите в оценките на експертите дезориентират потребителите и ги оставят много често недоволни от посоченото обезщетение.

Източник на изданието в министерството твърди, че застрахователите няма да бъдат допуснати като лоби в писането на методиката, тъй като „влечението към икономическия резултат ще остави на заден план моралната задача оп възстановяването на щетите на клиентите“.

Застрахователите ще могат да участват в подготовката на документа единствено с представянето на мониторинг на стойността на нормо-часовете ремонт и стойността на авточастите в отделните региони на Руската Федерация, както и издаването на подробни справочници на тази тема.

Как стоят нещата у нас

Наистина, в Кодекса за застраховането ясно са описани процедурата по оценяване и изплащане на имуществените и неимуществените щети вследствие на пътнотранспортно произшествие, както и лимитът на обезщетенията. Законът казва, че "при смърт или телесни увреждания на трети лица обезщетението се определя от застрахователна експертна комисия към застрахователя на виновния водач или по съдебен ред". Максималната сума, която дружеството може да изплати на едно пострадало лице като компенсация на имуществени и неимуществени вреди, е 700 хил. лева. Ако виновният водач е причинил смърт или телесни увреждания обезщетението е най-много 2 млн. лева, когато има един пострадал, и 10 млн. лв. - когато са повече.

Проблемът всъщност изобщо не е в лимитите на отговорност, които така или иначе надхвърлят с много реално присъдените обезщетения, а в това, че няма официална статистика за покритите от застрахователите неимуществени вреди. 

Голямата драма всъщност е в това, че за едни и същи щети отделните дружества дават различни обезщетения. Все още няма точни критерии за оценка на неимуществени вреди, което е в ущърб на потребителите и дава недопустимото право на застрахователните дружества сами да определят вида и размера на щетата, без да спазват каквато и да била методика. 

"Опарени" твърдят, че на практика не се изплащат такива обезщетения или предлаганите са необосновано ниски. Би било редно когато сключваме договор за задължителната полица към нея да бъде приложен и ясен ценоразпис за травмите и за смъртта на пострадалите при инциденти на пътя.

Подобна наредба ще създаде ясна и точна съдебна практика при предявяването на искове за неимуществени вреди, причинени от пътно произшествие. Ще е полза и на компаниите, защото ще могат по-точно да предвиждат нивото на застрахователен риск и портфейл. Подобен регламент обаче трябва да бъде отразен и в Кодекса за застраховането.

Според статистиката на Комисията за финансов надзор, отказът за изплащане на обезщетение по застраховка „Каско”  е най-честият предмет на жалбите,  постъпили срещу действията на застрахователите и застрахователните посредници – в 18,8 % от преписките, следвано изплащане на обезщетение по „Гражданска отговорност”  на автомобилистите – в 16.3% от случаите.

 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 26 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8244
GBP 2.4796 2.4887 2.2828
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив